Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

03 September, 2011

Tingkat kesedaran mengenai bahaya wabak Denggi - Masir


Caption: UNTUK ALBUM...Masir (tengah) sambil diapit oleh Johnathan (kiri) dan Mujah (kanan) bergambar kenangan sebelum bermulanya kempen tersebut.

SRI AMAN, Isnin (29 Ogos) – Kesedaran mengenai serangan wabak penyakit berbahaya yang disebabkan oleh kawasan persekitaran tidak sihat perlu dipertingkatkan dikalangan penduduk terutama sekali dari kawasan luar bandar selepas ini.

Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat berkata demikian ketika berucap merasmikan Kempen Gotong-Royong Dan Anti Denggi anjuran Majlis Daerah Sri Aman (MDSA) yang berlangsung di Rumah Dery Kasin, Panggil, Sri Aman baru-baru ini.

Katanya serangan wabak penyakit berbahaya seperti Demam Denggi dan Chikungunya perlu diberi perhatian sewajarnya terhadap penduduk memandangkan ia berpunca dari kawasan penempatan kotor selama ini.

“Tin kosong, tayar dan lain-lain sampah sarap yang berpotensi untuk menakung air secara tidak langsung telah memberi laluan terhadap Nyamuk Aedes membiak di penempatan penduduk.

“Jika penduduk mengamalkan sikap sambil lewa berhubung perkara terbabit maka mereka akan mudah terdedah kepada serangan wabak Demam Denggi dan Chikungunya yang diakibatkan oleh spesis nyamuk berkenaan selepas ini,” katanya.

Beliau juga menyeru penduduk luar bandar agar sentiasa berdikari untuk menganjurkan kempen kebersihan kampung seperti membersihkan kawasan saliran longkang dan semak-samun dalam kawasan masing-masing.

Usaha seperti ini kata Masir secara tidak langsung akan memberi teladan kepada penduduk dari lain-lain kampung untuk turut sama menganjurkan pelbagai aktiviti bagi membersihkan kawasan penempatan kampung di masa akan datang.

“Justeru saya berharap agar Jawatankuasa Keselamatan Dan Kemajuan Kampung (JKKK) tidak bergantung kepada tajaan kerajaan atau agensinya bagi membersihkan kawasan kampung selepas ini,” katanya.

Hadir sama ialah Residen Bahagian Sri Aman, Johnathan Lugoh, Setiausaha Majlis Daerah Sri Aman (MDSA), Nelson Mujah Girie, wakil Walikota MDSA, Kaunselor Roland Chenggir dan para kaunselor dari MDSA itu sendiri.

Masir menerusi kempen berkenaan telah mengumumkan peruntukan bernilai RM10,000 kepada JKKK Rumah Redy dan RM3,000 lagi untuk biro wanita rumah panjang berkenaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment