Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 September, 2011

Kes perbicaraan Tribunal Tuntutan Pengguna (TTP) yang pertama telah berlangsung di Sri Aman

SRI AMAN, Khamis (29 Sept) – Kes perbicaraan Tribunal Tuntutan Pengguna (TTP) buat pertama kalinya dalam sejarah telah berlangsung di Mahkamah Pengguna, Pejabat Tenaga Buruh Sri Aman pada hari ini.

Ia melibatkan kes tuntutan insuran dan ganti rugi membaiki kereta daripada si penuntut iaitu Mohammad Syukrie bin Sitam kepada pihak syarikat MAA Ansurance yang diwakili oleh Azlanor Rahmad.

Si penuntut telah mengemukakan tuntutan bernilai RM25,000 berhubung kos ganti rugi dan insuran bagi kenderaan Perodua Kancil miliknya dengan plat nombor pendaftaran SAA 5325 L kepada syarikat MAA Ansurance menerusi perbicaraan yang dikendalikan oleh Presiden TTP Kuching iaitu Stanley Eddie bermula jam 12.30 tengahari.

Kenderaan Kancil milik si penuntut dilaporkan telah mengalami kemalangan jalan raya pada 25 April tahun lepas dan menuntut agar pihak MAA Ansurance untuk membayar jumlah tuntutan berkenaan.

Bagaimanapun Azlanor menerusi hujahnya pada sesi perbicaraan itu mendakwa enjin kenderaan Perodua Kancil terbabit tidak sama seperti yang tercatat di dalam dokumen pemilikan kenderaan milik penuntut itu sendiri ketika berlakunya kemalangan itu.

“Nombor siri dan jenis enjin kenderaan Kancil milik si penuntut tidak sama seperti yang tercatat dalam dokumen pemilikan kenderaannya sendiri termasuk juga tanpa dokumen sah daripada pihak Jabatan Pengangkutan Jalan berhubung penukaran enjin berkenaan.

“Justeru si penuntut telah melanggar kontrak insuran MAA berhubung perkara ini,” katanya sambil menambah bahawa si penuntut seharusnya merujuk perkara ini kepada Financial Mediation Bureau (FMB) di bawah kendalian Bank Negara.dan bukannya di Mahkamah TTP.

Stanley kemudiannya mengakhiri sesi perbicaraan terbabit dengan memberi dua pilihan kepada Syukrie iaitu mengemukakan kes itu kepada Mahkamah Majistret atau Mahkamah Seksyen atau menggunakan bantuan MAA untuk merujuk kes terbabit kepada pihak FMB.

Ketua Seksyen TTP, Mastika Wati dan kakitangan Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan cawangan Sri Aman turut hadir sama bagi mendengar kes perbicaraan tuntutan pengguna itu sebelum ia berakhir pada jam 1.30 petang.

Tamat.

No comments:

Post a Comment