Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

03 September, 2011

Gereja Saint Luke, Sri Aman yang baru hampir siap dibina


Caption: RASMI...Harden (tiga kanan), Masir (empat kanan) dan Rayong (enam kanan) ketika bersama penderma memotong reben sebagai simbolik perasmian majlis itu.


SRI AMAN, Sabtu (3 Sept) – Penganut agama Kristian mazhab Anglican bakal beribadat di Gereja Saint Luke, Sri Aman yang baru apabila proses pembinaannya dijangka hampir siap dalam masa terdekat kelak.

Projek pembinaan Gereja Saint Luke, Sri Aman terbaru berkenaan telah menelan kos pembinaan sebanyak RM2.4 juta dan majlis pembukaannya dijangka akan berlangsung pada 11 Disember tahun ini.

Namun begitu Gereja Saint Luke yang mempunyai seramai 10,000 orang ahli yang majoritinya terdiri daripada penduduk kaum Iban sekitar Sri Aman masih memerlukan dana sebanyak RM350,000 untuk membolehkan ia siap sepenuhnya selepas ini.

Oleh yang demikian usaha untuk mengumpul lebih dana bagi menjayakan projek pembinaan gereja baru terbabit telah diadakan menerusi majlis makan malam yang berlangsung di Dewan Suarah Sri Aman malam tadi.

Majlis makan malam bersempena dengan usaha bagi mengumpul dana pembinaan gereja baru terbabit telah pun disempurnakan oleh Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden Hollis.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa dan Residen Bahagian Sri Aman, Johnathan Lugoh.

Harden telah menyumbang derma sebanyak RM17,000 bagi tujuan itu manakala Masir pula menyumbang sebanyak RM5,000, Rayong RM10,000 dan Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak pula ialah RM8,000.

Sementara itu beberapa orang ahli perniagaan kaum Cina serta individu berpengaruh dari sekitar Bandar Sri Aman juga turut menyumbangkan derma yang mencatat nilai keseluruhan berjumlah RM60,000.

Ini bermakna majlis makan malam kendalian jawatankuasa penganjur yang diketuai bekas Deputi Supertenden Polis (B) Nelson Jin telah berjaya mengutip sebanyak RM100,000 bagi menyiapkan Gereja Saint Luke Sri Aman yang baru selepas ini.

Harden ketika berucap merasmikan majlis makan malam itu telah menyeru orang ramai untuk menyumbang derma masing-masing bagi menampung baki kos pembinaan gereja baru terbabit.

“Justeru saya berharap agar usaha orang ramai ini akan membolehkan gereja baru itu siap sepenuhnya sebelum majlis pembukaan pada bulan Disember depan,” kata beliau tanpa menamakan wakil rakyat yang bakal diberi penghormatan untuk merasmikan majlis pembukaan itu nanti.

Tamat…

No comments:

Post a Comment