Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 September, 2011

SMK Saint Luke unggukl - Mering

Caption: MERIAH... Majlis Anugerah Pencapaian Akademik SMK Saint Luke kelihatan meriah ketika ia berlangsung di Dewan Suarah Sri Aman kelmarin.


SRI AMAN, Rabu (28 Sept) – Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Saint Luke perlu dianggap sebagai salah sebuah sekolah menengah yang unggul di atas sumbangannya dalam pembangunan pendidikan di kawasan Sri Aman.

Pengetuanya Mering Jock Eng berkata ia terbukti apabila SMK Saint Luke menjadi penyumbang kepada keputusan peperiksaan yang baik bukan sahaja bagi peringkat Bahagian Sri Aman malah di peringkat Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) di sini.

“Ia terbukti apabila sekolah ini mencapai 90 peratus kelulusan penuh, 5.79 peratus  bagi Gred Purata Sekolah, 22 orang pelajar memperoleh keputusan 5A ke atas dan dua orang memperoleh keputusan ‘Straight A’s’ bagi keputusan Sijil Pelajaran Malaysia 2010.

“Kita juga mencapai 56.96 peratus kelulusan penuh, 3.12 peratus bagi Gred Purata Sekolah, 26 orang pelajar memperoleh keputusan 5A ke atas dan enam orang memperoleh keputusan ‘Straight A’s’ bagi keputusan Penilaian Menengah Rendah 2010,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Anugerah Pencapaian Akademik Sekolah Menengah Kebangsaan Saint Luke yang berlangsung di Dewan Suarah Sri Aman kelmarin.

Kejayaan SMK Saint Luke ini kata Mering telah didorong oleh tiga faktor iaitu kewujudan kumpulan guru berpengalaman serta berdedikasi, wujud kumpulan murid cemerlang dan kepercayaan ibubapa kepada SMK Saint Luke.

“Justeru kumpulan ini telah menyumbang pada pengekalan keputusan akademik berprestasi tinggi yang dikecapi oleh SMK Saint Luke hingga ke masa sekarang,” kata beliau.

Terdahulu Majlis Anugerah Pencapaian Akademik SMK Saint Luke ini telah dirasmikan oleh Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis.

Hadir sama ialah Timbalan Residen Sri Aman, Felicia Tan, Pegawai Pelajaran Daerah Sri Aman, Jamit Ajok, Yang Dipertua PIBG SMK Saint Luke, Jimbun Tawai, wakil Pegawai Daerah Sri Aman, Douglas Amut, para kakitangan guru, ibubapa dan pelajar sekolah itu.

Harden menerusi majlis berkenaan telah mengumumkan peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) bernilai RM10,000 kepada Persatuan Ibubapa Dan Guru (PIBG) SMK Saint Luke.

Terdahulu sejumlah 450 orang pelajar SMK Saint Luke menerima sijil pencapaian akademik dan kokurikulum bagi tahun 2010 menerusi majlis yang bermula pada jam 2.30 petang kelmarin.

Tamat.





No comments:

Post a Comment