Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 September, 2011

The Girl Brigade 1st Sri Aman Company anjur kursus pertolongan cemas


Caption: UNTUK ALBUM...Mashore (duduk tengah tiga kanan) ketika bersama Josephine dan ahli The Girl Brigade 1st Sri Aman Company ketika berlangsungnya kursus itu.

SRI AMAN, Khamis (29 Sept) – The Girl Brigade 1st Sri Aman Company telah menganjurkan Ceramah Pertolongan Cemas Asas yang berlangsung di Gereja Methodist Sri Aman baru-baru ini.

Kursus Ceramah Pertolongan Cemas Asas yang melibatkan seramai 25 orang peserta termasuk Ahli Jawatankuasa pasukan terbabit telah diketuai oleh Kapten The Girl Brigade 1st Sri Aman Company iaitu Josephine Wong Chiew Yen.

Beliau ketika ditemui memberitahu kursus berkenaan bertujuan untuk memberi pendedahan kepada para ahli dan AJK mengenai kepentingan pengetahuan asas pertolongan cemas.

“Kejadian kecemasan boleh berlaku di rumah atau lain-lain tempat tanpa mengira waktu. Justeru kursus ini mengajar peserta cara untuk membantu mangsa seperti teknik pemulihan pernafasan atau CPR dan sebagainya,” jelas beliau.

Kursus terbabit menurut beliau secara tidak langsung akan mengajar para peserta untuk menjadi lebih berdisplin dan sentiasa bertanggungjawab untuk berkhidmat kepada penduduk di kawasan mereka selepas ini.

Josephine turut menambah akan sentiasa menganjurkan kursus seperti ini pada masa akan datang demi memperlengkapkan lagi ilmu pertolongan cemas di kalangan ahli The Girl Brigade 1st Sri Aman Company pada masa akan datang.

Terdahulu Kursus Ceramah Pertolongan Cemas Asas ini telah dikendalikan oleh Jurulatih Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM) cabang Sri Aman merangkap Naib Pengerusi pertubuhan berkenaan iaitui Mas Mashore Haji Maslem dan AJKnya Zulfadhli.

Tamat.





No comments:

Post a Comment