Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 September, 2011

Hormati institusi keagamaan - Rayong

Caption: TERIMALAH…..Dr Rayong (kanan) menyampaikan cek MRP kepada Tr Issau Gelong (kiri) dalam majlis itu. Turut kelihatan ialah Nyalau (tengah)

ENGKILILI, Jumaat (30 Sept) – Jangan jadikan institusi agama sebagai lokasi untuk berpolitik demikian menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa.

Gereja sebaliknya menurut beliau adalah merupakan tempat untuk penganutnya melaksanakan ibadat sembahyang disamping mengeratkan lagi hubungan silahraturahim antara diri masing-masing dari masa ke semasa.

“Gereja merupakan pusat untuk para penganutnya bersembahyang kepada Tuhan dan mengeratkan hubungan silaturahim di antara diri masing-masing. Hormatilah pusat keagamaan ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Merarau bersempena dengan Upacara Betetap 2011 yang berlangsung di Gereja Saint Michael’s Parish, Engkilili, baru-baru.

Rayong juga mengajak rakyat di kawasan DUN Engkilili agar memberi sokongan padu kepada Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau ak Badak pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Terdahulu Rayong menerusi majlis berkenaan telah menyampaikan cek Projek Kecil Luar Bandar (MRP) bernilai RM21,000 bagi membantu memajukan Gereja Saint Micheal’s Engkilili dan enam buah gereja kecil di Engkilili.

Biro wanita Saint Micheal’s Engkilili menerima RM5,000 dan pergerakan pemudanya menerima RM2,000 dengan Persatuan Lr. Reader Gereja itu menerima RM1,000 manakala gereja kecil di Serubah, Telenting, Kumpang Pauh, Sayat, Ensurai dan Sipalau masing-masing menerima RM2,000 menerusi majlis itu.

Majlis ini telah dirasmikan oleh Timbalan Menteri Pengangkutan Malaysia, Jelaing  Mersat sambil disaksikan oleh Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak sambil disaksikan oleh Right Reverend Bishop, Aries Sumping Jingan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment