Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 September, 2011

Penduduk Nyakai dari kawasan Jalan Paip, happy jalan tar masuk rumah


Caption: SIAP...Gambar menunjukkan jalan baru yang sudah diturap oleh kerajaan demi kebaikan penduduk Nyakai, Jalan Paip, Sri Aman.


SRI AMAN, Sabtu (24 Sept) – Penduduk Rumah Japing Gema, Nyakai dalam laluan Jalan Paip, Sri Aman melahirkan rasa gembira apabila kerajaan telah menaiktaraf jalan yang menuju ke kawasan penempatan mereka kelmarin.

Seorang penduduk iaitu Morgan Alban ketika ditemui memberitahu beliau telah melihat kerja penurapan jalan berkenaan sudah bermula pada hari Rabu sebelum ia siap sepenuhnya pada hari Khamis lepas.

“Tindakan kerajaan untuk menurap jalan berbatu sepanjang 100 meter yang menuju ke rumah panjang kami ini dianggap amat wajar demi mengurangkan risiko kemalangan di situ selepas ini.

“Justeru saya dan penduduk Nyakai melahirkan rasa terima kasih terhadap kerajaan di atas keprihatinan mereka berhubung masalah kerosakan jalan yang kami alami selama ini,” katanya.

Terdahulu Penduduk Rumah Japing Gema, Nyakai, dalam laluan Jalan Paip, Sri Aman pada 19 Ogos lepas telah merayu kerajaan untuk menurap jalan yang menuju ke rumah panjang mereka selepas ini.

Penduduk Nyakai ketika ditemui mendakwa mereka telah menggunakan laluan berbatu dan rosak sejauh 100 meter menuju ke rumah panjang mereka sendiri semenjak 13 tahun lepas.

Walaupun sebahagian dari laluan jalan menuju ke Kampung Nyakai sudah diturap oleh kerajaan namun penduduk di situ berkata jalan berturap yang sedia ada sekarang tampak sempit dan tidak panjang untuk kegunaan penduduk.

Ketiadaan jalan berturap katanya sering menimbulkan risiko kemalangan kepada pengguna motorsikal dan kenderaan di situ apabila cuaca buruk menyebabkan keadaan licin di laluan berbukit menuju ke kampung mereka.

Tamat.

No comments:

Post a Comment