Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

03 September, 2011

Harden meriahkan sambutan Raya di Sri Aman






Caption: 1 MALAYSIA...Harden (duduk tengah) bergambar kenangan bersama tuan rumah dan rombongan ketika berlangsungnya sambutan Hari Raya di Sri Aman.


SRI AMAN, Sabtu (3 Sept) – Sambutan perayaan Hari Raya Aidilfitri di Sri Aman bukan sahaja disambut meriah oleh orang awam dan kakitangan kerajaan malah turut diserikan lagi dengan aktiviti kunjung-mengunjung oleh wakil rakyat dalam kawasan ini.

Ia terbukti apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang, Datuk Francis Harden Hollis mengadakan aktiviti ziarah raya terhadap rumah para ketua kaum Melayu dalam kawasan pentadbiran beliau bermula dari 30 Ogos hingga 2 September lepas.

Antara rumah ketua kaum Melayu yang dikunjungi oleh beliau dan rombongan ialah an Penghulu Haji Abdul Samad Haji Abdul Rahim di Kampung Hulu Sri Aman, Rumah Haji Li bin Suhai, Rumah Mazelan Ani dan Rumah Sharkawi Haji Morshidi di Kampung Muhibbah Sri Aman.

Hadir sama dalam rombongan itu adalah Temenggung Sii Toh peng, Penghulu Lee Siang Hua, Kapitan Kuek Aik Seng, Kaunselor Jimmy Chong dan Pegawai Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Sarawak Sri Aman, Vincent Roy Muda.

Beliau juga turut berkunjung ke Majlis Rumah Terbuka, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Melayu, Taman Srijaya, Sri Aman, Alhias Muhi dan Pengerusi JKKK Melayu Taman Harmoni, Sri Aman, Zainal Abidin.

Terdahulu Harden yang juga Menteri Muda Kemajuan Tanah berkata Gagasan konsep 1Malaysia nyata mampu disemaikan dikalangan penduduk berbilang kaum dalam bandar Sri Aman ketika berlangsung perayaan Hari Raya Aidilfitri.

Katanya berkata ia terbukti apabila penduduk bukan Islam dalam Bandar Sri Aman melakukan kunjungan raya ke rumah rakan Islam masing-masing ketika berlangsungnya perayaan utama terbabit.

“Penduduk bukan Islam di negeri ini khasnya di Bandar Sri Aman sememangnya sudah mengamalkan amalan ini ketika sambutan Hari Raya sebelum konsep Gagasan 1Malaysia diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini.

“Justeru pentingnya di sini ialah perlaksanaan Gagasan 1Malaysia dijayakan lagi dengan adanya amalan kunjung-mengunjungi seperti ini menjelang perayaan utama di negara kita,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment