Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 September, 2011

Pondok perhentian bas di simpang Temudok timbul tanda tanya

Caption: TERPENCIL...Pondok perhentian bas di kawasan simpang Tiga berdekatan Temudok, Sri Aman akan menjadi sunyi pada waktu malam sehingga boleh mengundang risiko kepada pelbagai kejadian tidak diingini selepas itu.

SRI AMAN, Isnin (26 Sept) – Pondok perhentian bas yang terdapat di persimpangan jalan kawasan Temudok (Jalan Sri Aman – Betong – Serian) sememangnya tidak asing lagi dikalangan penduduk dalam kawasan Sri Aman.

Ini kerana pondok perhentian bas di persimpangan jalan berkenaan menjadi pusat persinggahan utama penduduk yang menumpang bas ekpress ketika mahu pulang ke Sri Aman dari serata kawasan wilayah negeri ini.

Sama ada pada waktu subuh pagi, tengahari, petang atau malam,  pondok perhentian bas di persimpangan jalan tiga menuju ke Sri Aman dan Serian itu sememangnya tidak pernah lekang dengan kehadiran penumpang yang berhenti di situ hingga sekarang.

Namun begitu kencenderungan penumpang bas ekspress yang gemar singgah di pondok perhentian bas berkenaan telah menimbulkan tanda tanya dikalangan penduduk dalam Bandar Sri Aman selama ini.

“Persoalannya ada banyak. Pertama, ia berkaitan dengan keselamatan penumpang bas ekpress yang singgah di pondok perhentian itu pada waktu subuh pagi sementara menanti saudara atau rakan yang bakal datang mengambil mereka di situ.

“Kawasan pondok perhentian bas di situ sebenarnya amat sunyi ketika waktu malam atau subuh pagi. Justeru adakah mereka tidak risau akan dirompak atau disamun orang selepas ini?,” kata penduduk iaitu Ellison Lingoh, 49 tahun.

Penumpang bas ekpress katanya perlu singgah di Pusat Peladang Dan Pertanian Temudok jika tiba pada waktu subuh pagi atau malam memandangkan terdapat premis makanan dan pekerja yang masih aktif bekerja di situ selama 24 jam.

Persoalan kedua pula menurut beliau ialah tahap keselamatan penumpang bas ekspress yang singgah di pondak perhentian bas berkenaan pada waktu pagi, petang mahu malam selama ini.

“Jalan Sri Aman – Serian – Betong (persimpangan Temudok) adalah merupakan laluan aktif  dikalangan pengguna kenderaan selama ini lebih-lebih lagi pada waktu pagi atau petang.

“Adakalanya saya melihat rakan mereka menunggu di seberang jalan. Penumpang bas ekspress yang menyeberang jalan semata-mata untuk menumpang kenderaan rakan mereka boleh menimbulkan risiko kemalangan jalan raya di masa akan datang,” katanya.

Justeru Ellison mencadangkan agar Pusat Peladang Dan Pertanian Temudok dijadikan sebagai pusat persinggahan bas ekspress demi mengurangkan risiko keselamatan nyawa penumpangnya yang mahu berhenti di Sri Aman selepas ini.

Tamat.







No comments:

Post a Comment