Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 September, 2011

Musim durian berakhir. Langsat dan rambutan kuasai Pasar Tamu sekarang

Caption: MARI BELI...Seorang penduduk sedang melihat buah langsat dan rambutan yang dijual oleh peniaga di Pasar Tamu Sri Aman hari ini.

SRI AMAN, Khamis (29 Sept) – Penguasaan Raja Buah iaitu durian di kawasan Pasar Tamu Bandar Sri Aman akhirnya telah berakhir apabila buah langsat dan rambutan mula menguasai pusat kunjungan orang ramai terbabit pada masa sekarang.

Tinjauan rambang Utusan Sarawak mendapati bahawa sejumlah tiga buah kanopi telah didirikan di Pasar Tamu Sri Aman oleh para peniaga buah berkenaan untuk menjual langsat dan rambutan.

“Kami sudah mula menjual buah langsat dan rambutan di sini (Pasar Tamu) hampir tiga minggu yang lepas,” kata seorang peniaga buah-buahan terbabit ketika ditemui pada jam 1 petang hari ini.

Menurut beliau, buah langsat dan rambutan berkenaan telah diborong daripada penduduk di kawasan Intikong (kawasan sempadan Malaysia –Indonesia) di Kuching sebelum ia dijual di Sri Aman.

Di Pasar Tamu Sri Aman, beliau bersama rakannya telah menjual buah langsat terbabit kepada orang ramai pada harga RM9 sekilogram manakala buah rambutan pula dijual pada harga RM2 seikat.

“Sambutan orang ramai di Pasar Tamu Sri Aman terhadap buah ini nyata amat tinggi memandangkan langsat dan rambutan adalah makanan pencuci mulut yang popular dikalangan seisi rumah.

“Atas sebab ini saya akan terus menjadikan Pasar Tamu Sri Aman sebagai lokasi utama untuk menjual buah-buahan ini kepada orang ramai pada masa akan datang,” menurut beliau.

Tamat.

No comments:

Post a Comment