Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 September, 2011

Remaja hari adalah Tiang Negara masa depan Malaysia - ASP Ang

Caption: TEGAS...Ang sedang menyampaikan amanatnya kepada para peserta Kem Pembangunan Sahsiah yang berlangsung di IPD Sri Aman hari ini.


SRI AMAN, Ahad (25 sept) – Golongan generasi muda pada hari ini terutama sekali para pelajar tergolong dalam kumpulan ‘Tiang Negara’ yang berfungsi sebagai pemangkin pembangunan negara di masa akan datang.

Justeru sama ada mereka ini golongan terpelajar atau tidak, generasi muda pada masa sekarang haruskan menekankan sifat disiplin yang tinggi dalam diri masing-masing sekiranya mahu berjaya selepas ini.

Ketua Bahagian Pengurusan Ibupejabat Polis Daerah (IPD) Sri Aman, ASP Ang Tuan Peck berkata demikian ketika berucap menutup rasmi Kem Pembangunan Sahsiah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sri Aman di Dewan Serbaguna IPD Sri Aman hari ini.

“Setakat baik sahaja tidak cukup untuk kita semua berjaya dalam hidup. Semua individu khasnya golongan pelajar sekarang perlu mempunyai sifat disiplin yang perlu diamalkan untuk sepanjang hayat.

“Ini kerana kejayaan mereka dalam sesebuah kerjaya itu akan menyumbang kepada pembangunan komuniti penduduk di sekitarnya. Atas sebab inilah, pandai atau tidak (dalam pelajaran) anda tetap boleh menyumbang kepada pembangunan negara selagi sifat disiplin ini terus diamalkan,” katanya.

Ang juga menasihatkan ibubapa untuk menjadi ‘model contoh’ yang berkredibliti tinggi agar anak-anak dapat mencontohi sifat hidup mereka demi menikmati kejayaan hidup lebih bermakna di masa akan datang.

Terdahulu seramai 40 orang pelajar lelaki Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sri Aman telah mengambil bahagian dalam Kem Pembangunan Sahsiah 2011 yang berlangsung di Ibupejabat Polis Daerah (IPD) Sri Aman hari ini.

Majlis perasmian kem tersebut telah disempurnakan oleh Ketua Polis Balai IPD Sri Aman, Chief Inspektor Mohd Nizam Bujang sebelum majlis penutupannya dirasmikan oleh ASP Ang sambil disaksikan oleh Pengetua SMK Sri Aman, Haji Ibrahim Jamain.

Hadir sama ialah Pegawai Penyelia Perhubungan Awam IPD Sri Aman merangkap Ketua Jurulatih Kem Pembangunan Sahsiah, Sarjan Hassan Yusof, Penyeralas Program, Teoh Chok An dan Guru Bimbingan Dan Kaunseling SMK Sri Aman, Pressie Aning.

Kem Pembangunan Sahsiah anjuran kali kedua SMK Sri Aman dengan kerjasama IPD Sri Aman itu telah berlangsung selama dua hari tiga malam iaitu bermula hari Jumaat lepas hingga hari ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment