Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 September, 2011

Jangan bersikap buang batu terhadap sekolah lama kata Harden

Slug: HardenLuke + pic 26.09.11

Caption: RASMI...Harden (tengah) bersama tetamu khas yang lain ketika menyempurnakan upacara simbolik Majlis Anugerah Pencapaian Akademik SMK Saint Luke hari ini.

SRI AMAN, Isnin (26 Sept) – Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden Hollis berharap agar ibubapa pelajar tidak bersikap ‘buang batu’ terhadap sekolah yang pernah mendidik anak masing-masing dalam bidang akademik dan kokurikulum selama ini.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Anugerah Pencapaian Akademik Sekolah Menengah Kebangsaan Saint Luke yang berlangsung di Dewan Suarah Sri Aman hari ini.

Katanya sekolah menyumbang kepada pembentukkan jati diri serta sahsiah diri pelajar demi masa depan hidup yang lebih cemerlang dan tidak seharusnya dipinggirkan oleh ibubapa masing-masing selepas itu.

“Ibubapa seharusnya menghargai jasa sekolah tempat anak-anak mereka menimba ilmu pada suatu masa dahulu dengan turun padang menjayakan pelbagai aktiviti atau program anjuran sekolah berkenaan.

“Sumbangan ibubapa boleh datang dalam pelbagai bentuk. Itu terpulang kepada mereka untuk mencari langkah bagi sama-sama membantu pihak guru memajukan sekolah berkenaan di masa akan datang,” katanya.

Harden juga mahu ibubapa untuk turun padang membantu para guru melahirkan golongan anak-anak yang bercirikan generasi global, patriotik, beretika dan bersatu-padu selari dengan konsep 1 Malaysia selepas ini.

Hadir sama ialah Timbalan Residen Sri Aman, Felicia Tan, Pegawai Pelajaran Daerah Sri Aman, Jamit Ajok, Pengetua SMK Saint Luke, Mering Jok Eng, Yang Dipertua PIBG SMK Saint Luke, Jimbun Tawai, wakil Pegawai Daerah Sri Aman, Douglas Amut, para kakitangan guru, ibubapa dan pelajar sekolah itu.

Harden menerusi majlis berkenaan telah mengumumkan peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) bernilai RM10,000 kepada Persatuan Ibubapa Dan Guru (PIBG) SMK Saint Luke.

Terdahulu sejumlah 450 orang pelajar SMK Saint Luke menerima sijil pencapaian akademik dan kokurikulum bagi tahun 2010 menerusi majlis yang bermula pada jam 2.30 petang hari ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment