Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 April, 2020

Pesara guru maut, senjata makan tuan.



SRI AMAN: Seorang pesara guru maut disyaki tertembak senapang patah sendiri ketika pergi memburu di dalam hutan berdekatan kawasan Rumah Panjang Empadi, Batu Lintang di sini Ahad lepas.

Ketua Polis Daerah Sri Aman, DSP Bingkok John berkata kejadian tersebut disedari oleh penduduk kampung setelah mangsa dilaporkan tidak pulang ke rumah panjang pada Isnin semenjak dia keluar memburu di hutan berkenaan.

"Sekitar jam 4 petang pada Ahad lepas, mangsa iaitu Uke Manggi, 62, telah memberitahu isterinya, Lina Siban bahawa dia mahu pergi memeriksa jerat di kawasan hutan berhampiran secara seorang diri.

"Bagaimanapun apabila mangsa langsung tidak pulang ke rumah panjang menjelang jam 8 pagi pada keesokan harinya (Isnin), si isteri segera memohon bantuan daripada penduduk kampung untuk mencari suaminya itu di sekitar hutan berkenaan," kata beliau.

Seramai 20 orang penduduk kampung kata Bingkok telah melakukan operasi mencari mangsa di dalam hutan tersebut sebelum mayat pesara guru berkenaan ditemui oleh mereka sekitar jam 3 petang.

Sebaik sahaja penemuan mayat mangsa dilakukan, penduduk kampung katanya segera melaporkan perkara ini dengan menghubungi pihak Balai Polis Batu Lintang, Undop pada jam 3.50 petang.

"Pihak polis ketika tiba di lokasi kejadian berkenaan mendapati bahawa mayat mangsa telah berada dalam keadaan terlentang bersama dengan selaras senapang patah yang masih tertindih pada bahagian belakang badannya.

"Pemeriksaan lanjut bersama kakitangan perubatan di situ juga mendapati mangsa telah mengalami kecederaan luka hancur dan patah di seluruh tangan kanan dengan tempoh kematiannya dianggarkan kurang daripada 24 jam," kata Bingkok.

Pihak polis kata beliau percaya bahawa mangsa telah terjatuh ketika menyandang senapang patah berkenaan hingga menyebabkan senjata api berisi peluru Buckshot 12 Butir itu terhentak lalu meletup.

"Pihak perubatan percaya mangsa telah kehilangan banyak darah disebabkan oleh kecederaan akibat tembakan senapang patah berkenaan sehingga dia maut di tempat kejadian," kata beliau lagi.

Siasatan lanjut pihak polis kata Bingkok juga telah menemui satu beg galas dipercayai milik mangsa yang tergantung di bahagian tengah pokok setinggi tiga meter berhampiran lokasi kejadian itu.

"Pihak kami telah pun menemui lima biji peluru jenis Buckshot yang masih belum diguna dalam beg galas berkenaan dengan tiada sebarang kesan tembakan dijumpai di bahagian pokok berkenaan," kata beliau lagi.

Pihak polis kata beliau lagi tidak menjumpai senjata dan peralatan lain di lokasi kejadian tersebut dengan mayat mangsa terus dihantar ke rumah mayat Hospital Bahagian Sri Aman bagi tujuan tindakan lanjut.

"Kejadian ini diklafisikasikan sebagai kes mati mengejut (SDR)," kata beliau sambil menambah lokasi kejadian terletak kira-kira 10 kilometer atau 45 minit waktu berjalan kaki dari jalan raya berhampiran.

Tamat

No comments:

Post a Comment