Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 April, 2020

Lelaki dikhuatiri dibaham buaya ketika memukat ikan di Sungai Batang Lupar, Sri Aman

SRI AMAN: Niat untuk memukat ikan di sungai tidak kesampaian buat seorang lelaki apabila dia dikhuatiri menjadi mangsa baham sang bedal di Sungai Batang Lupar berdekatan Kampung Tanjung Bijat di sini petang tadi.

Mangsa yang dikenali sebagai Yanha Mahrat, 29, dari Kampung Tengah, Lingga telah pergi memukat  ikan di sungai berkenaan bersama dengan tiga orang saudaranya sebelum dia dipercayai menjadi mangsa serangan haiwan buas berkenaan sekitar jam 2 petang.

Ketua Polis Daerah Sri Aman, DSP Bingkok John ketika dihubungi memberitahu Yanha sedang menarik pukat di bahagian tengah sungai secara seorang diri dengan kedalaman air ketika itu hanya mencecah paras bahagian dada.

Ketika sedang menarik pukat tersebut, mangsa katanya tiba-tiba menjerit meminta pertolongan daripada tiga saudaranya yang berada tidak jauh dari situ dipercayai pada saat berlakunya serangan haiwan buas berkenaan. 

Menurut saksi mata saudaranya kata beliau, mangsa telah tenggelam dan timbul sebanyak tiga kali di permukaan air berkenaan sebelum lelaki malang itu tenggelam sepenuhnya dipercayai akibat ditarik oleh buaya ke dalam dasar sungai berkenaan.

Kejadian berkenaan menurut beliau segera dilaporkan di Balai Polis Sri Aman oleh pengadu iaitu Mohamad Nor Suhaili pada jam 3.07 petang dengan operasi mencari dan menyelamat (SAR) terhadap mangsa segera dilancar di sekitar sungai berkenaan setengah jam kemudian.

"Operasi SAR terbabit telah pun melibatkan seramai 63 orang anggota yang terdiri daripada Pasukan Polis Diraja Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia dan penduduk kampung," katanya lagi.

Bingkok turut memberitahu bahawa air sedang surut di Sungai Batang Lupar ketika berlakunya kejadian berkenaan dengan jarak Kampung Melayu Tanjung Bijat hingga ke lokasi pemasangan pukat terbabit adalah sejauh 200 meter.


No comments:

Post a Comment