Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 April, 2020

Kebun lubuk rezeki ketika PKP



PANTU: Penduduk kawasan luar bandar akan tetap tenang mengharungi tempoh penguatkuasaan Perintah Arahan Pergerakan (PKP) selagi kebun kekal menjadi lubuk rezeki mereka dari masa ke semasa.

Ini kerana dengan turun ke kebun berdekatan kawasan rumah, penduduk luar bandar akan terus kekal meraih rezeki dengan menjual hasil masing-masing dari rumah ke rumah ke perkampungan berhampiran.

"Syukurlah tanaman Terung Dayak (Terung Asam) yang saya usahakan di kebun selama ini sudah pun mula membuahkan banyak hasil ketika berlangsungnya penguatkuasaan arahan PKP pada masa sekarang.

"Buktinya saya telah pun menuai lebih 300 kilogram Terung Asam di kebun dan diborong oleh peniaga tempatan di sini dengan hasil pendapatan mencecah RM900,"kata Mary Anis, 64, dari Rumah Panjang Selantik Ili, Pantu.

Hasil jualan berkenaan katanya diguna untuk menampung keperluan isi rumah dengan perlaksanaan PKP diakui olehnya sedikit sebanyak menggugat pendapatan petani di kawasan luar bandar pada masa sekarang.

"Tidak ramai penduduk mahu bersesak ke pekan atau bandar demi membeli sayur-sayuran pada masa sekarang kerana khuatir dijangkiti oleh virus pembunuh senyap iaitu COVID-19.

"Atas sebab itulah saya mencadangkan pekebun luar bandar agar menjual hasil masing-masing secara bergerak ke kampung berdekatan daripada berhimpun di satu tempat tertentu dan terdedah kepada jangkitan pandemik berbahaya ini," kata wanita itu.

Mary juga mengucapkan terima kasih kepada Kerajaan Pusat dan Kerajaan Sarawak kerana menyalurkan bantuan kewangan kepada penduduk pada waktu sukar ini demi mengurangkan kesukaran hidup mereka dalam mengharungi PKP.

"Kebun juga tidak mengeluarkan hasilnya pada setiap hari. Justeru pemberian Bantuan Prihatin Nasional (BPN) dan Bantuan Sarawak Ku Sayang adalah tepat pada masanya demi membantu kami yang terjejas disebabkan oleh arahan PKP ini,"kata Mary.

Bagaimanapun wanita itu mengakui dia bersama keluarga kekal mematuhi langkah penjarakan sosial serta pemakaian penutup muka dan hidung ketika menghantar hasil jualan kebun ini ke kampung berdekatan.

Tamat

No comments:

Post a Comment