Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 April, 2009

Kontraktor perlu ada banyak link kalau nak berjaya - Simoi


Caption: TAHNIAH...Simoi (tengah) menyampaikan sijil kehadiran kepada seorang peserta kursus sambil disaksikan oleh Mashan (kiri sekali) ketika tamat majlis di sebuah hotel tempatan dalam bandar ini semalam.

SRI AMAN, Jumaat (24 April) – Seseorang perlu mempunyai rangkaian hubungan yang meluas sekiranya mahu menjadi kontraktor yang cukup berjaya dalam sepanjang hidup kerjayanya kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajah Simoi Haji Peri.

Tanpa rangkaian hubungan yang meluas ini, individu yang menceburi diri dalam kerjaya sebagai seorang kontraktor kata beliau tidak akan mengecapi kejayaan yang cukup memuaskan dalam dirinya di masa akan datang.

“Anda tidak boleh menjadi seorang kontraktor yang berjaya jika tidak mementingkan aspek ini. Justeru adalah amat penting untuk seseorang itu berusaha dengan lebih gigih untuk ‘membina’ rangkaian hubungannya sendiri,” menurut beliau.

Simoi berkata demikian ketika berucap merasmikan Kursus Pengurusan Bisnes Kontraktor CIDB Sesi 05 / 09 bertempat sebuah hotel tempatan dalam bandar ini petang kelmarin.

Disamping membina rangkaian hubungannya sendiri, kontraktor kata beliau juga perlu menguasai teknik komunikasi yang berkesan dan disamping memiliki ketrampilan yang menyakinkan.

“Bagaimanapun soal sama ada kontraktor itu mendapat kontrak atau tidak bergantung kepada sejauh mana beliau berusaha untuk mendapatkan projek terbabit.

“Paling penting ialah kontraktor terbabit memiliki kesemua aspek itu dan mestilah rajin berusaha untuk mendapatkan apa yang beliau perlukan sebagai seorang kontraktor di kawasannya sendiri,” katanya.

Kursus Pengurusan Bisnes Kontraktor CIDB Sesi 05 / 09 yang membabitkan sejumlah 29 orang peserta ini telah bermula dari 20 April sehingga kelmarin. Ceramah mengenai kursus ini telah dikendalikan oleh Pengurus MARCOP Enterprise iaitu Mashan Haji Ahmad Rais.

Tamat.


No comments:

Post a Comment