Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

02 January, 2012

SJK Chung Hua Pantu jadi tumpuan ibubapa daftar anak sekolah pada 30 Disember


Caption: SIBUK...Seorang guru pra sekolah SJK Chung Hua Pantu kelihatan sedang menguruskan sesi pendaftaran kemasukan kanak-kanak di sini kelmarin.

PANTU, Sabtu (31 Dis) – Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Chung Hua Pantu menjadi tumpuan ibubapa apabila mereka mula mendaftarkan kemasukan anak-anak ke sekolah itu bermula jam 8 pagi kelmarin.

Namun yang lebih menjadi tumpuan kali ini ialah sesi pendaftaran anak-anak bagi kemasukan kelas pra sekolah di SJK Chung Hua Pantu yang akan bermula pada 4 Januari hadapan.

Tinjaun Utusan Sarawak hari ini mendapati bahawa kebanyakkan kaum ibu sibuk menguruskan kemasukan anak-anak ke sesi tadika dua bagi tahun 2012 yang pernah menuntut di kelas tadika satu sekolah terbabit pada tahun lepas.

“Sesi pra sekolah di SJK Chung Hua Pantu nampaknya berbeza kali ini apabila kanak-kanak tadika tahun dua akan digabungkan bersama dengan kanak-kanak yang baru memulakan sesi pra sekolah bagi tahun ini.

“Dengan kata lain kemasukan murid tadika baru nampaknya ada had kali ini. Ibubapa kanak-kanak yang ada menerima surat tawaran untuk menuntut di kelas pra sekolah SJK Chung Hua Pantu boleh dianggap amat bertuah,” kata seorang kaum ibu.

Beliau yang baru memasukkan anaknya ke sesi pra sekolah tahun ini nyata memilih SJK Chung Hua Pantu memandangkan sekolah berkenaan menawarkan pembelajaran Bahasa Mandarin.

Dengan menguasai Bahasa Mandarin seiring dengan Bahasa Malaysia dan Inggeris, beliau berharap agar anaknya mempunyai kelebihan dalam saingan dunia pekerjaan di masa akan datang.

“Sekolah Kebangsaan juga baik. Tapi sebagai ibubapa kita berhak menentukan masa depan hidup anak-anak kita sendiri dengan menghantar mereka ke sekolah jenis kebangsaan dari masa ke semasa,” katanya.

Tinjauan Utusan Sarawak juga mendapati ada ibubapa yang sanggup berbincang dengan pihak guru pra sekolah SJK Chung Hua Pantu agar anak mereka mendapat tempat dalam kelas terbabit bagi sesi pembelajaran tahun ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment