Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 January, 2012

Fakir miskin dari Kampung Perpat, Saratok di bantu


Caption: PRIHATIN...Salim (kiri) menyerahkan bantuan kepada Jub (kanan) sambil disaksikan oleh Shamsul (kiri sekali) ketika berlangsungnya upacara itu baru-baru ini.

SARATOK (26 Jan) – Pihak Tabung Baitulmal Sarawak (TBS), Pejabat Cawangan Sri Aman telah menghulurkan bantuan sara hidup kepada Jub bin Aron dalam Operasi Jejak Fakir (Ops JaKir) di sekitar Kampung Perpat, Saratok baru-baru ini.

Ops JaKir yang dilaksanakan tiga bulan sekali dalam tempoh setahun itu bertujuan untuk mengenalpasti golongan fakir yang hidup dalam kedaifan dan sukar untuk dikesan ekoran penempatan mereka yang jauh dari kawasan perhubungan darat.

Jub yang turut dibantu oleh pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) hanya tinggal sebatang kara selama ini juga telah menghabiskan sisa-sisa hidup tanpa bekalan air yang bersih dan elektrik.

Ketua Kampung Perpat, Kipli bin Tapa memberitahu Jub mempunyai sanak-saudara terdekat namun kebanyakannya hidup berhijrah di luar kampung dan pernah ditawarkan kepada beliau untuk tinggal bersama.

“Namun beliau menolak untuk tinggal bersama mereka. Atas sebab ini Jub masih meneruskan hidup dengan penuh kedaifan sebelum agensi kerajaan tampil turun padang untuk membantu mengurangkan bebanan beliau,” katanya.

Sementara itu Ketua Zon Selatan TBS, Shamsul Bahri Manap ketika mengetuai operasi tersebut memohon agar masyarakat setempat memaklumkan kepada pihak TBS sekiranya terdapat golongan yang benar-benar memerlukan bantuan di kawasan mereka selepas ini.

“Tindakan masyarakat setempat ini amat penting agar pihak kita dapat turun padang untuk membantu mengurangkan bebanan mereka dari segi keperluan asasi dan sebagainya selepas itu,” kata beliau.

Hadir sama bagi menyaksikan upacara penyerahan bantuan sara hidup kepada Jub bin Aron ialah Ketua Unit Kanan Wakaf, Salim bin Bujang dan Ketua Unit Wakaf, Wan Alamsyah bin Wan Senawi.

Tamat.

No comments:

Post a Comment