Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 January, 2012

Singkir sikap perkauman - Nyalau


Caption: CERIA...Nyalau dan Rayong (tengah) ketika bersama ketua kaum Iban di rumah Kanselor Lai bersempena sambutan Tahun Baru Cina di Engkilili kelmarin.

ENGKILILI, Rabu (25 Jan) – Sikap perkauman perlu disingkirkan dalam diri setiap penduduk berbilang kaum dalam negeri ini demikian menurut nasihat Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak.

Sikap seperti itu kata Nyalau hanya akan melebarkan lagi jurang perpaduan di antara penduduk berbilang kaum dan seterusnya mampu menganggu kestabilan politik dalam negeri ini.

“Sebab itulah Gagasan 1 Malaysia diperkenalkan demi membolehkan semua kaum bernaung di bawah satu bangsa Malaysia yakni memperkukuhkan lagi hubungan perpaduan di antara mereka selepas itu.

“Perpaduan di bawah nama bangsa Malaysia ini secara tidak langsung akan mewujudkan satu platform politik yang stabil demi memajukan lagi negara kita khasnya negeri Sarawak pada masa akan datang,” katanya.

Selain itu beliau juga mahu penduduk sedar bahawa keamanan yang dikecapi oleh mereka pada masa sekarang adalah disebabkan oleh kebijaksanaan para pemimpinnya dalam menyatu-padukan hidup mereka selama ini.

Perlaksanaan pelbagai program bercorak perpaduan menerusi media massa dan ‘atas padang’ kata Nyalau nyata menyumbang kepada faktor kemajuan negeri yang dihasilkan menerusi usaha tersebut.

“Justeru saya berharap agar lebih banyak persatuan turun padang untuk menjayakan perlaksanaan program perpaduan oleh pihak kerajaan di kawasan masing-masing selepas ini,” katanya.

Terdahulu beliau bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa dan ketua kaum Iban telah mengadakan kunjungan perayaan Tahun Baru Cina di kediaman Kanselor Lai Chaw Soon di Jelukong, Engkilili, kelmarin.

Beliau bersama Rayong dan rombongan yang lain telah meluangkan masa selama sejam di kediaman Kanselor Lai sebelum berangkat untuk mengadakan kunjungan yang sama di kediaman penduduk Cina yang lain.

Tamat.




No comments:

Post a Comment