Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

04 January, 2012

Generator nyaris undang trajedi kebakaran terhadap sebuah keluarga


SRI AMAN, Isnin (2 Jan)– Sambutan Tahun Baru 2012 nyaris bertukar menjadi trajedi buat sebuah keluarga dari sebuah kampung dalam Bahagian Sri Aman apabila kotak suis di rumah mereka tiba-tiba terbakar malam tadi.

Menurut sumber, keluarga terbabit bersama dengan penduduk kampung yang lain masih bergantung kepada penggunaan enjin janakuasa elektrik memandangkan Bekalan Elektrik Luar Bandar (RES) masih belum disalurkan ke kampung mereka sebelum ini.

Keluarga berkenaan kata sumber mula menyedari bahawa sesuatu tidak betul berlaku terhadap enjin janakuasa elektrik milik mereka apabila peralatan equalizer mula hangus dan mengeluarkan asap pada 27 Disember lepas.

“Pada 28 Disember pula, ketika enjin janakuasa elektrik tersebut digunakan, televisyen dan modem Astro milik keluarga terbabit pula mula rosak sebelum ia diikuti dengan kipas syiling.

“Setelah diperiksa, keluarga berkenaan mendapati bahawa gegelung dawai pada pengawal arus enjin terbabit tidak lagi kenyal. Ia menjadi punca arus elektrik yang dikeluarkan oleh enjin terbabit tidak terkawal,” katanya.

Setelah dibaiki, keluarga berkenaan kembali menggunakan enjin janakuasa elektrik malam tadi sebelum salah seorang ahli keluarga mereka mengesan pengecas bateri telefon bimbit yang masih dilekatkan pada kotak fius di rumah mereka terbakar.

Pengecas bateri telefon bimbit terbabit kata sumber telah terbakar bersama kotak fius berkenaan hingga cairan polimer alat tersebut mula menitik di atas lantai simen rumah keluarga terbabit.

“Mujurlah tilam tidak diletakkan di bawah kotak suis berkenaan. Ahli keluarga berkenaan cepat-cepat bertindak merentap alat pengecas bateri berkenaan sambil menutup enjin janakuasa elektrik terbabit selepas itu,” katanya.

Kejadian berkenaan telah menyebabkan seisi keluarga terbabit berasa kesal dan akan bertindak lebih-lebih berhati untuk menggunakan enjin janakuasa elektrik tersebut selepas ini.

Tamat.


No comments:

Post a Comment