Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 May, 2011

JKM Betong anjur Program Sehari Bersama Komuniti



Caption: SERIUS..Para kakitangan JKM Betong sedang memantau aktiviti yang berlangsung di PDK Betong bersempena dengan program berkenaan.

BETONG, Sabtu (28 Mei) – Jabatan Kebajikan Masyarakat Bahagian Betong telah mengadakan Program Sehari Bersama Warga Pemulihan Dalam Komuniti bertempat di Pusar Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Betong baru-baru ini.

Jurucakap jabatan terbabit ketika ditemui berkata program ini bertujuan untuk membantu ibubapa dan petugas PDK mengendalikan kanak-kanak Orang Kelainan Upaya (OKU) dengan lebih efektif selepas ini.

Ia juga bertujuan untuk memupuk kerjasama dikalangan agensi yang terlibat dalam urusan pengendalian OKU disamping mengurangkan penempatan jangka panjang dalam institusi pemulihan yang menyebabkan OK disisihkan dari keluarga masing-masing.

“Tema Masih Ada Yang Sayang merupakan salah satu strategi untuk membantu ibubapa anak-anak OKU memterjemahkan rasa prihatin jabatan terhadap golongan berkenaan dari masa ke semasa.

“Ia juga secara tidak langsung meningkatkan kesedaran ibu bapa mengenai betapa pentingnya asas ilmu pengetahuan bagi menyediakan program terapi pemulihan paling sesuai untuk anak-anak,” katanya.

Program terbabit katanya terbahagi kepada dua sesi taklimat iaitu perawatan anggota yang dikendalikan oleh Jackson Minggu dan perkhidmatan yang disediakan oleh jurulatih cara kerja oleh Elroy anak Sibi.

“Secara keseluruhan program ini telah mendapat sambutan yang amat mengalakkan daripada setiap peserta. Maklumbalas yang diterima adalah amat positif memandangkan pihak hospital ingin terus bekerjasama dengan PDK untuk merancang program yang sesuai untuk golongan tersebut,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment