Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

23 January, 2009

Rizal rayu bantuan orang ramai untuk membeli kerusi roda bagi kegunaan ayahnya


Caption: PERLU BANTUAN...Mohd Rizal kelihatan sedih ketika menceritakan masalah untuk membeli kerusi roda bagi kegunaan ayahnya yang ditimpa kemalangan ketika ditemui Utusan Sarawak hari ini.

SRI AMAN, Sabtu (24 Jan) – Mohd Rizal bin Mohd Salleh, 27, dari Rumah No.80 Kampung Hulu, Sri Aman merayu bantuan daripada orang ramai untuk mengurangkan bebanan yang ditanggung oleh keluarga beliau apabila ayahnya iaitu Mohd Salleh Abu Talib ditimpa kemalangan baru-baru ini.

Mohd Salleh, 60, atau lebih dikenali dengan panggilan mesra sebagai Mat Lolo di Kampung Hulu mengalami kecederaan serius di bahagian tengkuk, kepala dan kedua-dua belah rusuk badan apabila tergelincir ketika sedang menuruni tangga kediamannya sekitar jam 7 petang pada 19 Januari lalu.

Kejadian ini menyebabkan Mohd Salleh dikejarkan ke Hospital Bahagian Sri Aman sebelum dirujuk ke Hospital Umum Sarawak di Kuching bagi tujuan rawatan lanjut oleh pihak perubatan.

“Sehingga kini ayah saya (Salleh) masih lagi terlantar di Hospital Umum Sarawak dan memerlukan sebuah kerusi roda untuk membolehkannya bergerak semenjak ditimpa kemalangan ini.

“Bagaimanapun pembelian kerusi roda untuk kegunaan ayah saya memerlukan kos yang tinggi dan kami adik-beradik tidak mampu untuk membelinya,” kata Rizal sambil menambah bahawa beliau adalah anak ke-4 daripada enam adik beradiknya yang lain.

Ibunya iaitu Masni Abdullah, 55, menurut beliau pula tidak mampu untuk berbuat demikian ditambahi pula dengan kos perbelanjaan terhadap adik bongsu perempuannya yang kini masih lagi bersekolah.

Manakala empat lagi adik beradik perempuan kata Rizal sudah pun berkahwin dan tidak mempunyai jumlah pendapatan yang mencukupi untuk berbuat demikian atas sebab urusan keluarga masing-masing.

“Justeru atas sebab saya merayu bantuan daripada semua pihak untuk membantu ayah saya iaitu Mohd Salleh bagi mendapatkan sebuah kerusi roda bagi kegunaannya kelak,” jelas beliau sambil menambah bahawa keluarga turut mengalami masalah untuk menanggung kos perubatan ayahnya.

Orang ramai yang ingin tampil membantu keluarga Mohd Rizal berhubung bantuan untuk pembelian kerusi roda terhadap ayahnya iaitu Mohd Salleh ini boleh menghubungi beliau sendiri di talian telefon 019-8229348.

Tamat.

No comments:

Post a Comment