Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 January, 2009

Pasar Lachau terima jumlah kedatangan penduduk luar biasa

SRI AMAN, Selasa (27 Jan) – Pekan Lachau atau lebih dikenali sebagai Pasar Keranggas Gayau yang terletak di Kilometer 47, Jalan Sri Aman / Kuching menjadi tumpuan ratusan pengguna kenderaan ketika berlangsungnya sambutan Tahun Baru Cina 2009 yang bermula semalam.

Tinjauan rambang Utusan Sarawak mendapati bahawa rata-rata pengguna kenderaan singgah di kawasan pekan ini kerana ingin berehat sebelum menyambung semula perjalanan masing-masing ke destinasi terpilih dalam negeri ini.

Keadaan ini menyebabkan para peniaga langkah kanan apabila para pengguna kenderaan ini mengambil kesempatan membeli makanan dan barang keperluan yang lain di sesetengah gerai yang dibuka dalam kawasan Pekan Lachau terbabit.

Manakala itu terdapat sesetengah peniaga kaum Cina di Pekan Lachau yang mengambil kesempatan untuk membuka kembali perniagaan kedai makanan dan minuman walaupun mereka ini lazimnya menutup perniagaan masing-masing ketika perayaan Tahun Baru Cina yang masih lagi berlangsung pada hari ini.

Seorang pengguna kenderaan yang hanya mahu dikenali sebagai Nancy menjelaskan bahawa Pekan Lachau adalah merupakan lokasi persinggahan utamanya ketika dalam perjalanan dari Kuching menuju ke Miri.

“Mujurlah ada beberapa buah kedai makanan yang dibuka untuk kunjungan orang ramai pada hari ini..kalau tidak mungkin saya terpaksa terus ke bandar Sri Aman atau Pusat Perniagaan Peladang, Temudok untuk makan tengahari,” katanya.

Seorang peniaga di Pasar Tamu, Pekan Lachau iaitu Pira anak Bareng mendakwa bahawa sayur-sayurannya telah habis dijual hanya dalam tempoh dua jam disebabkan oleh kehadiran pengunjung yang dianggap luarbiasa pada hari ini.

“Selalu saya menghabiskan jualan buah timun dan labu dalam tempoh setengah hari tetapi pada hari ini saya cuma perlu duduk selama dua jam sahaja untuk menghabiskan jualan sayur-sayuran saya,” jelas beliau.

Selain itu Utusan Sarawak juga mendapati bahawa para pengguna kenderaan berebut untuk membeli ayam panggang, air tebu dan kuih muih yang dijual menerusi beberapa buah gerai kecil berhampiran Pekan Lachau ini.

Tamat.


No comments:

Post a Comment