Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 August, 2010

Bantu bangunkan SK Saint Luke - Harden


Caption: SELAMAT DATANG...Harden ketika bersalam dengan penduduk pada majlis itu.

SRI AMAN, Ahad (1 Ogos) – Bekas pelajar Sekolah Kebangsaan (SK) Saint Luke Sri Aman disaran agar bersama-sama membantu dan memajukan sekolah berstatus ‘Mission School’ berkenaan selepas ini.

Saranan ini diumumkan oleh Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis ketika merasmikan Majlis Makan Malam Sempena Ke-147 Tahun SK Saint Luke Sri Aman di Dewan Suarah Sri Aman malam tadi.

“SK Saint Luke telah melahirkan ramai golongan individu yang berjaya dalam bidang ekonomi dan politik semenjak ia dibuka semenjak 147 tahun yang lepas di bandar Sri Aman.

“Justeru saya mengajak semua bekas pelajar SK Saint Luke untuk turun padang bagi mencari dana kewangan bagi menaiktaraf serta memajukan sekolah berkenaan selepas ini,” katanya yang juga merupakan bekas pelajar sekolah berkenaan sebelum ini.

Harden menambah bahawa kerajaan telah memperuntuk sebanyak RM100,000 untuk menaiktaraf bangunan SK Saint Luke Luke. Beliau turut mengumumkan peruntukkan RM10,000 kepada sekolah itu bagi membeli mesin fotostat.

Selain itu katanya kegagalan ibubapa dan guru dalam hal kerjasama boleh dilihat dari beberapa buah segi isu berbangkit sejak akhir-akhir ini dan seterusnya mendorong kepada kemerosotan tahap kecemerlangan akademik sesebuah sekolah.

Oleh itu Harden berharap agar kedua-dua pihak mewujudkan satu bentuk pemikiran baru dengan melaksanakan pelbagai usaha bagi mempertingkatkan tahap kecemerlangan pendidikan dikalangan anak-anak demi kebaikan bersama.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, Pegawai Perlajaran Daerah Sri Aman, Walter Lamat Kiyai, Pengerusi Lembaga Pengurusan Sekolah SK ST, Luke Edmeade Rujis, kakitangan-kakitangan kerajaan dan ketua-ketua masyarakat sekitar Sri Aman.

Tamat....

No comments:

Post a Comment