Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

21 January, 2009

Penduduk mahu Obama buat perubahan




1.ARIP...Ubah dasar luar

2.ROBIN...Pulihkan ekonomi

SRI AMAN, Khamis (22 Jan) – Perlantikkan Barack Obama sebagai Presiden Amerika Syarikat (AS) Ke-44 menerusi sebuah upacara rasmi yang disiarkan secara langsung menerusi televisyen di seluruh dunia pada tengah malam kelmarin sememangnya menjadi sebuah sejarah baru bagi negara kuasa besar itu sendiri.

Ini kerana Obama merupakan Presiden AS berkulit hitam yang pertama dalam sejarah negara itu sendiri dan juga merupakan presiden termuda ke-5 dikalangan 43 orang individu yang pernah meneraju kepimpinan negara berkenaan.

Perlantikkan beliau sebagai presiden ke-44 yang mengantikan George Walker Bush sememangnya dinanti-nantikan oleh rakyat di seluruh dunia terutamanya mereka yang mahu AS mengubah dasar luar negara sebelum ini.

Rata-rata penduduk di bandar Sri Aman hasil tinjauan Utusan Sarawak mendapati bahawa perlantikkan Obama tidak akan membawa sebarang makna sekiranya dasar luar AS tidak berubah berbanding ketika George Walker Bush menjadi presiden AS yang sebelumnya.

“Saya berharap agar beliau (Obama) dapat mewujudkan keamanan bagi kawasan Timur Tengah lebih-lebih lagi dalam menyelesaikan persengketaan yang masih berlarutan di antara Palestin dan Israel,” kata seorang penduduk iaitu Arip bin Adong, 44 tahun.

Menurut beliau dasar luar AS ketika Bush menjadi presiden menyebabkan negara itu dipandang hina oleh semua penduduk dunia ditambah lagi dengan tindakan menyerang negara Iraq dan Afganistan dahulu.

Bagi Robin Langkau, 46, Obama perlu mengembalikan semula kestabilan ekonomi dunia menerusi pelan tindakan pemulihan ekonomi yang pernah disuarakan oleh beliau ketika berkempen dahulu.

“Impak kemelesatan ekonomi AS secara tidak langsung pada bulan Oktober tahun lepas telah menyebabkan kemeselatan ekonomi secara global sehingga kesan dirasai dalam negara kita sendiri.

“Justeru harapan saya ialah agar Obama dapat memulihkan semula masalah kegawatan ekonomi ini menerusi pelan yang pernah dinyatakan oleh beliau ketika berkempen tahun lepas,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment