Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 January, 2009

Bekerjasama jayakan program perayaan - Rayong


Mugshot: DR JOHNNICAL RAYONG NGIPA

SRI AMAN, Sabtu ( 31 Jan)– Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa mahu semua penduduk untuk saling kerjasama ketika melaksanakan sesuatu program yang berkaitan dengan aktiviti perayaan untuk kebaikan diri masing-masing.

Aspek kerjasama dikalangan penduduk ini katanya amat penting kerana sesebuah program itu tidak akan dilaksanakan dengan penuh lancar tanpa adanya hubungan tersebut seperti itu.

“Pihak kerajaan telah mengalakkan semua penduduk berbilang kaum di negeri ini mengadakan serta menyambut sesuatu perayaan seperti Hari Raya, Gawai Dayak dan Tahun Baru Cina secara bersama-sama.

“Maka ini secara tidak langsung telah mengalakkan kita agar mempertingkatkan hubungan bekerjasama yang lebih mantap terutamanya dikalangan orang Cina, Melayu dan Dayak ketika melaksanakan sesebuah program perayaan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Makan Malam bersempena dengan Sambutan Perayaan Tahun Baru Cina 2009 anjuran Persatuan Hakka Engkilili di Dewan Serbaguna Engkilili, dalam daerah kecil Engkilili, Sri Aman baru-baru ini.

Selain itu Rayong juga yakin bahawa aspek kerjasama dikalangan penduduk berbilang kaum dalam negeri ini secara tidak langsung akan mengeratkan lagi hubungan perpaduan dikalangan diri mereka.

“Aspek ini amat pentung untuk memudahkan kerajaan melaksana pelbagai projek pembangunan yang merangkumi aspek politik, ekonomi dan sosial seperti yang diinginkan oleh semua penduduk selama ini,” katanya.

Justeru, Dr Rayong berharap agar kaum Cina, Melayu dan Iban dalam negeri ini khususnya di daerah kecil Engkilili sentiasa menyokong segala usaha pihak kerajaan negeri yang memerintah sekarang sekiranya mereka ingin maju seiring dengan lain-lain kaum.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau anak Badak, Pengerusi Persatuan Hakka Engkilili, Lai Ngee Ta, Pengerusi Pengelola Majlis, Jee Kian Fui dan ahli persatuan terbabit.

Tamat.

No comments:

Post a Comment