Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 August, 2010

Kesan lokasi penduduk buang undi - Masir


Mugshot: MASIR KUJAT

SRI AMAN, Sabtu (29 Ogos) – Jawatankuasa Keselamatan Dan Kemajuan Kampung (JKKK) dalam kawasan Parlimen Sri Aman dipohon untuk melakukan kerja mengesan kedudukan penduduk membuang undi pilihan raya di kawasan penempatan masing-masing mulai sekarang.

Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat berkata usaha JKKK ini amat penting demi membolehkan wakil rakyat mewujudkan kuota pengagihan peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) terhadap sesebuah JKKK terbabit selepas ini.

“Apa yang kita mahu ialah MRP yang disalur terhadap sesebuah JKKK dianggap berbaloi apabila majoriti penduduk di situ merupakan pengundi pilihan raya di kawasan wakil rakyat itu sendiri.

“Kita mahu MRP yang diberi kepada JKKK itu dinikmati oleh semua penduduk sebagai balasan di atas sokongan masing-masing terhadap wakil rakyat mereka pada pilihan raya yang lalu,” katanya ketika berucap pada Majlis Pelancaran Rasmi JKKK Taman Bayu B Sri Aman di sebuah restoran tempatan dalam bandar ini malam tadi.

Bagaimanapun pemberian MRP terhadap JKKK berkenaan katanya tidak akan berbaloi sekiranya hanya 10 atau 20 peratus penduduk di situ yang menjadi pengundi bagi kawasan pilihan raya wakil rakyat berkenaan.

Ini kerana terdapat penduduk dalam sesebuah JKKK itu yang mengundi di kawasan Dewan Undangan Negeri (ADUN) atau Parlimen yang lain dalam negeri ini atas faktor kerja.

“Oleh yang demikian saya meminta setiap JKKK dalam kawasan Parlimen Sri Aman untuk memulakan proses terbabit selepas ini demi membolehkan kita mengesan lokasi sebenar penduduk membuang undi menjelang pilihan raya ini nanti,” katanya.

Masir pada majlis itu mengumumkan peruntukan bernilai RM3,000 kepada JKKK Taman Bayu B manakala Harden pula mengumumkan peruntukan MRP dengan nilai yang sama kepada JKKK berkenaan.

Hadir sama ialah Setiausaha sulit kepada Harden, Jerome Runggol, Pembantu MP Sri Aman, Abah Unggi, Ketua Polis Daerah Lubok Antu,. DSP George Merejok, Pengerusi JKKK Taman Bayu B, Eddie Libau, para ahli JKKK dan penduduk dalam bandar ini.

Terdahulu permohonan bagi penubuhan JKKK Taman Bayu B telah diluluskan oleh pihak Pejabat Daerah Sri Aman pada 22 April lalu sebelum ia dilancar serta dirasmikan oleh Harden pada malam tadi.

Tamat.a

No comments:

Post a Comment