Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

31 August, 2010

Bank Rakyat bagi zakat kepada saudara baru


Caption: IKHLAS...Rahman (kiri) sambil disaksikan oleh Shamshuddin (tengah) ketika menyampaikan cek zakat kepada Nuli (kanan) pada majlis berkenaan baru-baru ini.


SRI AMAN, Isnin (30 Ogos) – Bank Kerjasama Rakyat Malaysia atau Bank Rakyat cawangan Sri Aman sekali membuktikan kesungguhan mereka dalam membantu kebajikan penduduk dengan menyalurkan Zakat Asnaf bernilai RM3,000 kepada Persatuan Saudara Kita Kampung Klassen.

Cek zakat itu telah disampaikan oleh penolong pengurus berkenaan iaitu Abdul Rahman Reduan kepada pengerusi urusetia persatuan terbabit, Haji Nuli Abdullah sambil disaksikan oleh Residen Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji menerusi Majlis 'Saudara Kita : Menyubur Iman Memantap Taqwa' anjuran RTM Sri Aman baru-baru ini.


Rahman ketika ditemui pada majlis yang berlangsung di Dewan Urusetia Saudara Kita Kampung Klassen itu memberitahu zakat berkenaan adalah merupakan zakat perniagaan Bank Rakyat bagi tahun 2009.


“Tujuan utamanya ialah untuk membantu golongan penduduk miskin termasuk saudara baru dari segi sumbangan kewangan bagi membolehkan mereka melaksana pelbagai program sosial selepas ini.


“Kita berharap agar persatuan saudara baru berkenaan dapat memanfaatkan sepenuhnya zakat ini. Persatuan Saudara Baru Kampung Klassen boleh menggunakan duit berkenaan bagi mempertingkatkan lagi status pertubuhan mereka di masa akan datang,” katanya.


Selain itu Bank Rakyat cawangan Sri Aman kata Rahman juga akan terus melakukan aktiviti kebajikan bagi membantu penduduk khasnya para pelanggan bank terbabit selepas ini.


Justeru usaha terbabit katanya amat penting untuk membuktikan bahawa Bank Rakyat bukan sahaja berfungsi sebagai institusi perbankan namun turut turun padang untuk mempertingkatkan taraf sosial penduduk dari masa ke semasa.


Hadir sama ialah Kakitangan Bank Rakyat Sri Aman, Abdul Harun Sa'adi dan Abang Mohd Sarkawi Abang Mohd Salleh, wakil dari RTM, Ruth Ampong, Dayang Rafidah serta Balqis Abdul Wahed dan wakil Jabatan Agama Islam Sri Aman, Ustaz Islahuddin.

Tamat.

No comments:

Post a Comment