Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 August, 2010

63 penduduk libatkan diri dalam Seminar Agrofest 2010



Caption:

1.FOKUS...Antara peserta yang hadir bagi mendengar ceramah menerusi Seminar Agrofest 2010 hari ini.

2. KONGSI PENDAPAT...Dr Anthony (tengah), Kaya (kanan) dan Hajah Kalsom (kiri) ketika mengendalikan sesi ceramah pada seminar berkenaan.

BETONG, Ahad (1 Ogos) - Seramai 63 orang peladang, penternak, wakil jabatan kerajaan dan agensi bukan kerajaan dari sekitar kawasan Betong menghadiri Seminar Agrofest 2010 yang berlangsung di tingkat bawah, Kompleks Pejabat Kerajaan Negeri Bahagian Betong hari ini.

Seminar Agrofest 2010 anjuran Kementerian Permodenan Pertanian Sarawak dengan kerjasama Angkatan Zaman Mansang Sarawak (AZAM) itu telah berlangsung di kompleks berkenaan bermula dari jam 7 pagi hingga jam 4 petang.

Ketua Unit Pembangunan Komuniti Azam, Edwin Rabong ketika ditemui memberitahu Seminar Agrofest 2010 ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman mengenai cabaran dan hala tuju sektor pertanian di Sarawak dikalangan para penternak dan peladang dari kawasan Betong.

"Seminar Agrofest 2010 ini juga bertujuan untuk berkongsi maklumat terkini mengenai potensi dan peluang perniagaan, bantuan kewangan, khidmat sokongan serta teknologi terkini dalam sektor pertanian khasnya di bawah Koridor Tenaga Boleh Diperbaharui (SCORE)," katanya.

Untuk menjayakan program ini katanya pihak penganjur telah mengadakan tiga sesi ceramah untuk para peserta bagi seminar yang diadakan bersempena dengan sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Peringkat Negeri Sarawak 2010 ini.

Ceramah pertama dalam seminar ini yang berjudul 'Mentransformasikan Sektor Pertanian di Sarawak Ke Arah Pendapatan Tinggi: Hala Tuju dan Cabaranm Semasa' telah disampaikan oleh Setiausaha Tetap, Kementerian Permodenan Pertanian iaitu Dr Ngenang Janggu.

Manakala itu ceramah bagi pembentangan kedua kata Edwin iaitu Taklimat Sektor Pertanian telah dikendalikan oleh Pegawai Hal Ehwal Ekonomi Kanan, Kementerian Permodenan Pertanian iaitu Churchill Lawi.

"Timbalan Residen (Sosial) Betong, Dr Anthony Valentine Liseh pula telah mempengerusikan ceramah sesi ke-3 berjudul Perkongsian Pengalaman / Rahsia Kejayaan sambil dibantu oleh Kaya anak Baul dan Haji Kalsom binti Abang Haji Karim.

"Justeru pihak kami berharap agar para peserta dapat memanfaatkan sepenuhnya segala ilmu pengetahuan dan pengalaman yang mereka perolehi menerusi Seminar Agrofest 2010 ini di masa akan datang," menurut beliau.

Majlis Penutupan Seminar Agrofest 2010 ini telah berakhir sekitar jam 4.40 petang berkenaan telah disempurnakan oleh Residen Bahagian Betong iaitu Datu Romie Sigan anak Daniel.

Tamat.

No comments:

Post a Comment