Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

07 June, 2009

TYT rasmi sambutan Hari Agong di Sri Aman


SRI AMAN, Sabtu (6 Jun) – Yang Dipertua Negeri, Tun Datuk Patinggi Abang Muhammad Salahuddin bersama isteri, Toh Puan Datuk Patinggi Hajah Norkiah telah ‘membuka tirai’ sambutan Hari Keputeraan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-XIII Peringkat Negeri Sarawak di sini malam tadi.

Tun Salahuddin bersama isteri membuka tirai sambutan Hari Keputeraan Agong berkenaan dengan menghadiri Majlis Kesyukuran di Masjid Bandar Sri Aman pada jam 7.10 malam.

Hadir sama ialah Menteri Perumahaan, Datuk Amar Abang Haji Abdul Rahman Zohari Tun Abang Haji Openg selaku mewakili Ketua Menteri Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud, para barisan menteri kabinet dan wakil rakyat dari daerah ini.

Beliau bersama isteri yang terlebih dahulu menunaikan solat Magrib di Rumah Sri Aman pada jam 6.39 petang kemudiannya bersama para tetamu kehormat yang lain telah mendengar tazkirah dan seterusnya menunaikan Solat Isyak berjemaah pada jam 7.56 malam.

Majlis itu kemudiannya disambung semula dengan upacara Zikir Marhaban dan Doa Kesyukuran sebelum Tun Salahuddin bersama isteri bersama para tetamu kehormat yang lain menghadiri majlis makan malam dan seterusnya berangkat pulang ke Rumah Sri Aman pada jam 9.10 malam.

Sambutan Hari Keputeraan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-XIII Peringkat Negeri Sarawak dimeriahkan lagi dengan Majlis Jamuan Teh bertempat di Dewan Suarah Sri Aman hari ini.

Tun Salahuddin bersama isteri, Toh Puan Hajah Norkiah sekali lagi menyerikan sambutan Hari Keputeraan Agong apabila menghadiri majlis berkenaan pada jam 9.30 pagi hari ini.

Setelah selesai upacara Nyanyian Lagu Negaraku dan Ibu Pertiwiku, beliau dan isteri sambil diiringi oleh Datuk Amar Abang Johari, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Amar Wilson Baya Dandot, barisan menteri kabinet, wakil rakyat dan para pegawai tinggi kerajaan kemudiannya menyempurnakan upacara ucap selamat pada majlis berkenaan.

Sambil diiringi oleh persembahan hiburan daripada kugiran Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Tun Salahuddin bersama isteri dan tetamu kehormat yang lain kemudiannya menikmati jamuan teh sebelum berangkat ke Perpustakaan Majlis Daerah Sri Aman (MDSA) untuk melawat Pameran Raja-Raja di situ pada jam 11 pagi.

Tun Salahuddin bersama isteri, Toh Hajah Norkiah kemudiannya berangkat pulang ke Kuching setelah meluangkan masa selama 15 minit untuk melawat tapak Pameran Raja-Raja di situ.

Tamat.

No comments:

Post a Comment