Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 December, 2010

50 guru hadir kursus pertolongan cemas siri 2 / 2010


Caption: FOKUS...Mashore sedang menunjukkan demonstrasi CPR (Cardio Pulmonary Resuscitation) kepada seorang guru pra sekolah ketika berlangsungnya kursus berkenaan.


SRI AMAN, Selasa (30 Nov) – Seramai 50 orang guru pra sekolah telah melibatkan diri dalam Kursus Pertolongan Cemas Siri 2 / 2010 Unit Pra Sekolah, Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) Sarawak bertempat di Balai Bomba Sri Aman baru-baru ini.

Jurucakap penganjur ketika ditemui memberitahu program yang melibatkan guru para sekolah dari Betong, Saratok, Lubok Antu dan Sri Aman itu bertujuan untuk mengajar mereka tentang langkah pertolongan cemas ketika berada di sekolah.

“Semua guru pra sekolah perlu sentiasa bersedia bagi menghadapi sebarang kemungkinan berlakunya hal kecemasan sama ada melibatkan kakitangan sekolah atau murid untuk sepanjang masa.

“Untuk itu pihak kita mengadakan kursus ini agar para guru pra sekolah sudah mempunyai latihan yang mencukupi untuk menangani sebarang kemungkinan berlaku hal kecemasan selepas ini,” katanya.

Justeru beliau berharap agar para peserta dapat memanfaatkan sepenuhnya segala ilmu pengetahuan dan latihan yang mereka menerusi Kursus Pertolongan Cemas Siri 2 / 2010 Unit Pra Sekolah, KEMAS Sarawak dari masa ke semasa.

Terdahulu latihan serta ceramah dalam Kursus Pertolongan Cemas Siri 2 / 2010 Unit Pra Sekolah, KEMAS Sarawak ini telah dikendalikan oleh Ketua Jurulatih Bulan Sabit Merah Malaysia cabang Sri Aman, Mas Mashore Haji Maslem sambil dibantu oleh Tang Eng Khoon dan Voon Min Sen.

Penolong Pengarah KEMAS Persekutuan Negeri Sarawak, Wan Assim bin Wan Salleh telah merasmikan majlis berkenaan. Hadir sama ialah Pegawai Penguasa Balai Bomba Sri Aman, Karim Mohammad dan Pegawai KEMAS Sri Aman, Hairani Solo.

Tamat.

No comments:

Post a Comment