Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 June, 2009

Orang Dayak perlu ubah pemikiran - Harden


Caption: PENGHARGAAN...Harden sedang menerima cenderamata kenang-kenangan daripada wakil penganjur ketika berlangsungnya majlis baru-baru ini. Foto:ZULIA HAJI JEMAT

main source by Joshua Ijau n Zulia Haji Jemat

SRI AMAN, Isnin (29 Jun) - Orang dayak perlu mengubah corak pemikiran masing-masing dalam segala aspek kehidupan jika ingin mencapai kemajuan kata Menteri Muda Kemajuan Tanah Sarawak, Datuk Francis Harden anak Hollis.

Orang Dayak pada zaman serba moden ini menurut beliau perlu bergerak pantas seiring dengan lain-lain kaum dalam negeri ini agar dapat menyumbang kepada pembangunan negara di masa akan datang.

“Zaman serba maju pada waktu sekarang menuntut setiap orang Dayak di dalam negeri ini untuk lebih berani menceburi pelbagai bidang baru berhubung kerjaya diri masing-masing.

“Orang Dayak tidak boleh berada di takuk yang lama sekiranya ingin menjadi sebuah kaum yang maju di negara ini kerana kegagalan berbuat demikian akan menyebabkan kita menjadi lebih mundur berbanding lain-lain kaum pada masa hadapan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Makan Malam Gawai Gayak Ngiling Tikai 2009 anjuran Sarakup Indu Dayak Sarawak (SIDS) Unit Banting, Sri Aman bertempat di Dewan Suarah Sri Aman baru-baru ini.

Selain itu orang Dayak menurut Harden juga perlu mencontohi orang kaum Cina dan Melayu yang telah menikmati kemajuan dalam pelbagai bidang di negara ini khususnya perniagaan.

Kesungguhan dan azam mereka menghadapi cabaran dalam bidang baru menurut Harden juga perlu dijadikan sebagai sebuah ikthibar bagi orang Dayak untuk menjejaki langkah mereka selepas ini.

“Orang Dayak boleh dianggap berjaya dalam mengubah corak pemikiran mereka sekiranya mengikut jejak langkah kemajuan yang dikecapi oleh orang Cina dan Melayu dalam pelbagai bidang selepas ini.

“Orang Dayak perlu melangkah keluar dari halangan pemikiran masing-masing sekiranya ingin terus menikmati kemajuan dalam hidup atau pun terus mundur jika terus berada di takuk pemikiran yang lama,” katanya.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, Pembatu Khas Ahli Parlimen Sri Aman, Abah Unggie, Pengerusi SIDS Cawangan Sri Aman, Roselyn Abunawas, Ketua Unit SIDS Banting, Dara Nyandang, para ketua jabatan dan ketua kaum dalam daerah ini.

Majlis pada malam itu turut dimeriahkan lagi dengan acara Pelit Keling, cabutan tiket bertuah, persembahan lagu karaoke dan persembahan suara emas oleh tetamu kehormat.

Harden dan Masir menerusi majlis terbabit masing-masing telah mengumumkan peruntukkan berjumlah RM3,000 kepada SIDS Unit Banting bagi tujuan membolehkan perlaksanaan aktiviti tahunan mereka.
Tamat...

No comments:

Post a Comment