Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 June, 2009

Jangan 'carut' kalau dah dapat MRP - Mong


Caption: PENGHARGAAN...Tr Lani (kiri) menyampaikan cenderahati kepada Mong (kanan) sambil disaksikan oleh Whelton (kanan sekali), Oliver (dua kiri) dan Jean (belakang kiri) ketika berlangsungnya majlis semalam.


SRI AMAN, Rabu (24 Jun) – Penduduk sesebuah kampung atau rumah panjang harus bersedia terlebih dahulu dalam merancang sebarang pelan atau keputusan sebelum menerima peruntukkan projek kecil luar bandar (MRP) daripada wakil rakyat dalam kawasan masing-masing selepas ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Begunan, Mong anak Dagang berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat 2009 bertempat di Rumah Lani, Empelanjau Asal, dalam daerah kecil Pantu, Sri Aman petang semalam.

Menurut beliau telah berlaku pertelingkahan kecil dikalangan penduduk rumah panjang sebaik sahaja sesuatu projek itu dilaksanakan hasil dari peruntukkan MRP yang telah diberikan oleh wakil rakyat mereka sebelum ini.

“Ada yang bertelingkah kerana projek itu merentasi tanah mereka, ada yang tidak puashati tentang progres perlaksanaan dan sebagainya.

“Penduduk rumah panjang yang menerima MRP sepatutnya harus berbincang dahulu sebelum melaksanakan sesuatu projek menerusi peruntukkan terbabit kerana dikhuatiri bahawa hasil perbalahan mereka akan menyebabkan nilai projek melampaui nilai asal peruntukkan projek berkenaan,” katanya.

Selain itu Mong juga mahu penduduk rumah panjang atau kampung untuk bekerjasama dengan wakil rakyat mereka di kawasan masing-masing demi memudahkan segala urusan pembangunan daripada kerajaan di masa akan datang.

Tambah beliau penduduk tidak harus mengikut kata-kata setengah pihak yang cuba memutarbelitkan fakta dengan mengungkit sesebuah isu dengan harapan agar kerajaan tidak mendapat sokongan daripada mereka selepas ini.

“Jangan rugikan masa depan pembangunan kawasan anda. Adalah lebih berfaedah bagi penduduk untuk terus menyokong kerajaan Barisan Nasional (BN) kerana pembangunan itu datang daripada mereka dan bukannya lain-lain pihak,” katanya.

Hadir sama ialah Pegawai Penerangan Bahagian Sri Aman, Charles Sigat Asson, Pegawai Belia dan Sukan Sri Aman, Shyennier Jean Sherit, Jurutera JKR Sri Aman, Oliver Nyabong, Pegawai JASA Parlimen P.202 Sri Aman, Whelton Lumpoi, Pegawai JASA Bukit Begunan, Roland Demong, para wakil jabatan kerajaan dan ketua kaum di sini.

Tamat.



No comments:

Post a Comment