Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

08 June, 2009

Hargai nikmat keamanan - Rayong


Caption: UNTUK ALBUM...Rayong (duduk di sofa) sedang merakamkan gambar kenang-kenangan bersama Edwin (dua kanan) dan penghuni rumah panjang yang lain ketika berlangsungnya kunjungan beliau di situ semalam.

LUBOK ANTU, Ahad (7 Jun) – Rakyat berbilang kaum dalam negeri ini harus menghargai nikmat keamanan yang mereka perolehi menerusi keadaan politik yang stabil dari masa ke semasa kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa.

Kestabilan politik dalam negeri menurut beliau membolehkan rakyat berbilang kaum dalam negeri ini dapat bersama-sama meraikan perayaan utama kaum masing-masing semenjak Sarawak membantu pembentukkan Persekutuan Malaysia pada tahun 1963 dahulu.

“Semua rakyat harus mengekalkan keadaaan ini. Dengan kata lain mereka (rakyat) perlu bekerjasama untuk kestabilan politik terus kukuh,” katanya ketika mengadakan kunjungan Gawai Dayak ke rumah wartawan Utusan Borneo Sri Aman, Edwin Raoh di Rumah Jubang, Sbangkie Panjai, Lubok Antu semalam.

Kestabilan politik dalam negeri ini kata Rayong juga secara tidak langsung membolehkan kerajaan terus merangka pelbagai pelan pembangunan untuk rakyat di kawasan dalam dan luar bandar.

Disamping menikmati keadaan yang aman, rakyat kata beliau juga bakal menyaksikan transformasi pembangunan di kawasan penempatan masing-masing sama ada bagi jangka masa panjang atau pendek.

“Ini adalah kelebihan kita sebagai orang Sarawak. Kita sedar bahawa faktor kestabilan politik ini bukan sahaja dapat menghimpunkan kita semua secara aman malah membantu kerajaan untuk melaksana pelbagai pelan pembangunan di kawasan masing-masing.

“Saya menjangkakan taraf hidup rakyat di negeri ini akan meningkat lebih tinggi dalam tempoh 20 tahun akan datang jika keadaan ini dikekalkan,” katanya sambil menambil bahawa perlaksaan Projek Koridor Tenaga Boleh Diperbaharui (SCORE) menjadi salah satu penyumbang dalam peningkatan taraf hidup penduduk di negeri ini.

Justeru Rayong menasihatkan rakyat agar tidak mudah terjebak dengan politik perkauman yang sentiasa diapi-apikan oleh pihak pembangkang sebelum ini kerana ia boleh menjejaskan perpaduan kaum dan perlaksanaan politik pembangunan di negeri ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment