Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 December, 2011

Ruangan Menjejak Denai Kejayaan : Bivinia Betty usahawan salon berjaya di Simanggang







Caption:

1. USAHAWAN...Minat telah mendorong Betty menceburi bidang saloon di Bandar Sri Aman pada usia 22 tahun.

2. BERKUALITI...Biviana Unisex Hair Saloon menawarkan pelbagai produk berkualiti dan berjenama tinggi demi kepuasan pelanggannya dari dulu hingga sekarang.

3. SELAMAT DATANG...Betty bersama pekerja iaitu Lim Mei Yek, Nas dan Vensheal Nicy Tan Lian Keaw di hadapan premis Biviana Unisex Hair Saloon ketika ditemui hari ini.

4. UNTUK DISEWA... Biviana Unisex Hair Saloon juga turut menyediakan pakaian pengantin khas untuk disewa oleh para pelanggan yang berminat dalam bandar ini.

5. UNIK...Gambar menunjukkan rupa hiasan ruang dalam premis Biviana Unisex Hair Saloon yang mengekalkan ciri-ciri tradisional sesuai dengan identiti pemiliknya.

6. SIBUK...Pekerja Biviana Unisex Hair Saloon sedang melakukan proses meluruskan rambut salah seorang pelanggannya.

7. TUNGGU GILIRAN...Para pelanggan ternyata sanggup menunggu di luar Biviana Unisex Hair Saloon hanya disebabkan mahu mendapatkan perkhidmatan premis berkenaan.

- 21 Disember

Sememangnya tidak dapat dinafikan bahawa masyarakat kaum Iban di Sri Aman juga mampu mengukir kejayaan dalam mana-mana bidang perniagaan yang mereka ceburi selama ini.

Kemahuan dan kesungguhan mereka nyata sudah terbukti selama ini dengan pembabitan diri masing-masing dalam bidang perniagaan restoran, jualan alat binaan dan beberapa jenis perniagaan yang selama ini dimonopoli oleh kaum Bukan Bumiputera.

Untuk itu Utusan Sarawak berkesempatan menemubual Biviana Betty anak Reba iaitu satu-satunya peniaga salon kecantikan berketurunan Iban yang beroperasi dalam Bandar Sri Aman ini.

Pemilik premis Biviana Unisex Hair Saloon itu telah mula menceburi bidang perniagaan terbabit semenjak dari tahun 1996 dan nyata meraih kejayaan cemerlang setanding dengan pemilik saloon Bukan Bumiputera dalam bandar ini hingga sekarang.

“Saya mula menceburi bidang ini pada usia 22 tahun dengan membuka premis Biviana Unisex Hair Saloon yang beroperasi berdekatan kawasan Taman Tebingan Sungai Batang Lupar sebelum berpindah ke Gerai Mara di Jalan Counsil pada tahun 1998.

“Dengan menggunakan modal sendiri lebih dari RM50,000, Biviana Unisex Hair Saloon nyata sudah setanding dengan lain-lain salon dalam bandar ini berdasarkan kepada sambutan pelanggan dan mutu perkhidmatannya hingga sekarang,” kata beliau.

Dengan berbekalkan minat dan dorongan yang tinggi daripada suami iaitu Mullen Edward Landong, Betty sanggup memulakan perniagaan terbabit sambil belajar demi mendapatkan sijil bagi tujuan itu di Melisan Beauty Centre dalam bandar ini.

Tidak cukup dengan itu beliau juga meneruskan pembelajarannya di Roses Hair And Beauty Centre Studio di Sibu pada tahun 2003, Akademy Diploma Award Toni And Guy (Kuala Lumpur, 2007), Akademy Diploma Award Thomas And Guy (Kuala Lumpur, 2009) dan S.T.R Education College (Kuala Lumpur, 2010).

“Kemahiran saya dalam bidang ini turut dimantapkan lagi dengan adanya bimbingan kursus dari MARA iaitu Kursus Pengurusan Kewangan, Asas Perakauan, Winda Dressing, Pembangunan Penyewa, Simpan Kira-Kira Asas dan Pengurusan Kewangan, Seminar Kejayaan Keusahawan.

“Kesemua kursus terbabit secara tidak langsung telah memantapkan lagi ilmu pengetahuan dalam diri saya bagi memantapkan lagi pengurusan dan operasi Biviana Unisex Hair Saloon,” menurut beliau.

Sambil dibantu oleh tiga orang pekerjanya iaitu Lim Mei Yek, Nas dan Vensheal Nicy Tan Lian Keaw, Biviana Unisex Hair Saloon menawarkan pelbagai jenis perkhidmatan kepada pelanggan dalam bandar ini.

Antara perkhidmatan terbabit kata Betty adalah gunting rumbit, lurus rambut, dye rambut, cuci rambut, cabut bulu muka, cabut bulu kening, rawatan rambut, pakej perkahwinan, kek perkahwinan dan solekan untuk majlis makan malam.

Selain itu Biviana Unisex Hair Saloon kata beliau juga menawarkan pakej bergambar dengan menggunakan pakaian tradisional yang mencakupi etnik Orang Ulu dan Dayak dalam negeri ini.

Dengan kadar bayaran perkhidmatan yang berpatutan, Biviana Unisex Hair Saloon kata beliau akan menjanjikan kepuasan kepada mana-mana pelanggan yang mahu mencuba perkhidmatan mereka selepas ini.

“Para pelanggan boleh datang sendiri ke Biviana Unisex Hair Saloon, Bridal And Tailor mulai sekarang jika mereka ingin mencuba dan mengetahui lebih lanjut tentang harga setiap perkhidmatan di sini,” katanya.

Usahawan muda yang meniti usia 37 tahun pada masa sekarang ini telah menyimpan hasrat untuk membuka cawangan Biviana Unisex Hair Saloon di Bandar Betong dalam masa terdekat kelak.

“Saya akan membuka cawangan Biviana Unisex Hair Saloon di Betong jika sudah melatih seorang pembantu yang berkemahiran serta berkebolehan bagi tujuan itu selepas ini,” katanya.

Betty turut menambah bahawa Biviana Unisex Hair Saloon akan menyediakan pakej diskaun untuk perkhidmatan di saloon ini acapkali menjelang perayaan utama di negeri ini.

Terdahulu Biviana Unisex Hair Saloon merupakan satu-satunya saloon yang diusahakan oleh individu Bumiputera dalam Bandar Sri Aman dan sering menjadi tumpuan puluhan orang pengunjung pada setiap hari ini.

Selain tawaran perkhidmatan kepada pelanggan, Biviana Unisex Hair Saloon juga pernah menempah nama menerusi penganjuran fesyen pakaian pengantin dan Pekit Kumang dalam negeri ini.

Saloon yang terletak berdekatan dengan bangunan EON Bank cawangan Sri Aman itu beroperasi dari jam 8 pagi hingga 6 petang pada setiap hari dan adakalanya hingga waktu malam bergantung kepada jumlah pelanggan.

Tamat.











No comments:

Post a Comment