Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

23 March, 2009

PKR kurang sokongan di Sayat

SRI AMAN, Isnin (23 Mac) – Hampir separuh daripada penghuni Rumah Lepang Gerang, Sayat, Engkilili bertindak meninggalkan rumah panjang mereka apabila Penasihat Umum Parti KeAdilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu mengadakan pertemuan dengan penduduk di sana petang kelmarin.

Rata-rata penghuni Lepang, Sayat terbabit bertindak meninggalkan rumah panjang mereka kerana tidak mahu dianggap sebagai penyokong kehadiran parti pembangkang terbabit.

Seorang penghuni rumah panjang terbabit ketika ditemui semalam menjelaskan bahawa kebanyakkan daripada mereka ini pergi ke Pekan Lubok Antu dan Engkilili manakala selebihnya pula hanya mendiamkan diri di dalam rumah.

“Ada diantara mereka juga bertindak menghadiri majlis rasmi yang diadakan oleh pihak Barisan Nasional (BN) di Lubok Antu sebagai tanda protes terhadap kehadiran Anwar bersama penyokong PKR di situ.

“Kami merupakan penyokong kuat BN selama ini dan bukannya pembangkang. Justeru kehadiran Anwar di situ sememangnya tidak disukai oleh setengah penghuni rumah panjang di sini,” katanya.

Selain itu penghuni terbabit juga mendakwa bahawa penyokong setia mantan Ahli Parlimen Lubok Antu iaitu Jawah Gerang yang hadir di rumah panjangnya kelmarin tampak kurang berbanding sebelumnya ketika bekas Yang Berhormat terbabit masih bernaung di bawah BN dahulu.

Ini menunjukkan bahawa majoriti penyokong kuat Jawah Gerang tidak menyokong kemasukan beliau ke PKR berdasarkan kepada jumlah kehadiran penyokongnya yang berkurangan kelmarin.

“Kami menyokong Jawah ketika beliau masih BN tetapi tidak lagi sekarang kerana dia sudah menyertai PKR. Tambahan pula kehadiran Anwar ke Sayat menyebabkan kesemua kami bertindak memboikot majlis itu,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment