Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 March, 2009

Mussen versus Jawah; Johnny withdraw

LUBOK ANTU, Ahad (29 Mac) – Calon Barisan Nasional (BN) dari Parti Rakyat Sarawak (PRS), Malcom Mussen Lamoh telah mengesahkan kedudukan beliau untuk bertanding bagi merebut kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) N.29 Batang Ai pada Hari Penamaan Calon yang berlangsung di Dewan Serbaguna Lubok Antu hari ini.

Pencalonan Mussen, 49, yang merupakan calon baru bagi pihak BN menggantikan penyandang asal iaitu mendiang Datuk Dublin Unting Ingkot telah dilakukan pada jam 9.15 pagi dan dicadangkan oleh Grang anak Juben sambil disokong oleh Jampi anak Tutong.

Manakala itu calon Parti KeAdilan Rakyat (PKR) Jawah anak Gerang turut mengesahkan kedudukannya untuk bertanding pada pilihan raya kecil DUN N.29 Batang Ai menerusi Hari Penamaan Calon yang berlangsung pada hari ini.

Pencalonan Jawah, 55, telah dilakukan pada jam 9.03 pagi di pusat penamaan calon, Dewan Serbaguna Lubok Antu dan ianya dicadang oleh Uggeh anak Babang sambil disokong oleh Lepang anak Grang.

Bagaimanapun bakal calon bebas iaitu Johnny anak Chuat, 38, telah menarik diri pada pilihan raya kecil ini apabila tidak menghantar borang penamaan calon sehingga tamat waktu penamaan calon pada jam 10 pagi hari ini. Beliau kemudiannya bertindak mengisthiyarkan dirinya sebagai penyokong PKR di luar perkarangan pusat penamaan calon terbabit.

Dua bantahan telah dikemukakan ketika berlangsungnya waktu bantahan seperti yang telah diumumkan oleh Nelson Mujah Girie bermula dari jam 10 hingga 11 pagi oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya DUN N.29 Batang Air iaitu Nelson Mujah anak Girie.

Mujah kemudiannya mengumumkan pengesahan nama kedua-dua calon iaitu Mussen dan Jawah yang akan bertanding pada pilihan raya kecil DUN Batang Ai tepat pada jam 11.15 pagi setelah tamat masa bantahan pada jam 11 pagi.

Oleh yang demikian pilihan raya kecil DUN Batang Ai pada 7 April ini kelak bakal menyaksikan pertandingan dua penjuru di antara Mussen dan Jawah bagi merebut kerusi DUN Batang Ai berkenaan.

Terdahulu Mussen telah tiba di perkarangan pusat penamaan calon Dewan Serbaguna Lubok Antu pada jam 9.10 pagi bersama 5,000 penyokong BN yang telah mengiringi beliau dan yang juga turut menunggu ketibaan calon BN terbabit di kawasan dewan tersebut.

Kedatangan beliau di pusat penamaan calon ini turut diriingi oleh Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud bersama timbalannya, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang, Menteri Kebudayaan, Seni dan Warisan, Datuk Seri Shafie Apdal, Menteri Penerangan, Datuk Sabrie Cheek, barisan menteri kabinet Sarawak dan wakil rakyat BN.

Mussen, anak jati kelahiran rumah panjang Danau, Engkilili telah memegang jawatan Jurutera Jabatan Pertanian Malaysia Sarawak sebelum dipilih sebagai calon BN untuk bertanding pada pilihan raya kecil DUN Batang Ai berkenaan.

Manakala itu calon PKR iaitu Jawah adalah anak jati anak jati kelahiran Rumah Lepang, Sayat, Lubok Antu yang sebelum pernah menjadi Ahli Parlimen Lubok Antu selama lima penggal sebelum tidak dipilih untuk mewakili BN bagi mempertahankan kerusi parlimen terbabit pada pilihan raya umum bulan Februari tahun lepas.

Tamat.

No comments:

Post a Comment