Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 September, 2009

jadikan perpaduan sebagai intipadi keperluan hidup


Caption: UNTUK ALBUM...Snowdan (duduk dua kanan) bersama rombongan ketika mengadakan kunjungan ke kediaman Ketua Kampung Melayu Balai Ringin, Bujang Narawi (duduk dua kiri) ketika berlangsung perayaan Hari Raya baru-baru ini.


BALAI RINGIN, Jumaat (25 sept) – Keamanan dalam negeri hanya dapat dikekalkan sekiranya penduduk berbilang kaum menjadikan perpaduan sebagai intipati utama dalam keperluan hidup demikian menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balai Ringin, Snowdan Donald Lawan.

Menurut beliau keamanan menjadi tidak bermakna sekiranya penduduk berbilang kaum tidak sefahaman dan sering berbalah sehingga menjurus kepada berlakunya rusuhan kaum dalam negeri ini.

“Bagaimanapun mujurlah hasil berkat kepimpinan Ketua Menteri Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud, kerajaan Barisan Nasional (BN) ternyata berjaya mewujudkan keadaan politik yang stabil di negeri ini semenjak 30 tahun lalu.

“Perpaduan yang wujud menerusi faktor kestabilan politik hasil pimpinan beliau haruslah dipelihara oleh semua rakyat dalam negeri ini tanpa mengira mereka berketurunan kaum Cina, Melayu dan Dayak,” katanya ketika mengadakan kunjungan perayaan Hari Raya di Kampung Melayu Balai Ringin baru-baru ini.

Selain itu kata Snowdan, faktor perpaduan di antara rakyat berbilang kaum dalam negeri ini dianggap amat penting untuk membolehkan kerajaan BN melaksana pelbagai pelan pembangunan yang bakal membawa faedah untuk rakyat.

Pelan pembangunan ini menurut beliau termasuklah projek penyediaan kemudahan infrastruktur dan keperluan asas, perhubungan, pendidikan, peningkatan taraf ekonomi dan sosial untuk rakyat.

“Bagaimanapun untuk menjayakan kesemua pelan pembangunan ini faktor perpaduan di antara rakyat berbilang kaum memainkan peranan utama kerana tanpa faktor ini kerajaan BN tidak akan dapat melaksanakan pelan terbabit.

“Semua rakyat berbilang kaum harus sedar bahawa usaha mempertingkat taraf hidup penduduk tidak akan dapat dilaksana sekiranya berlaku masalah ketidakstabilan politik yang menjurus kepada pertelingkahan kaum dan rusuhan,” katanya.

Justeru Snowdan meminta para rakyat untuk menghargai keamanan dan kesejahteraan hidup yang mereka nikmati sekarang ke arah merancakkan lagi pelan pembangunan rakyat di negeri ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment