Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 September, 2009

800 bungkus Lambuk Asura diagih kepada penduduk


Caption: SELAMAT BERPUASA...Kamasita (tengah) ketika sedang menyampaikan Bubur Lambuk Asura kepada penduduk ketika berlangsungnya program itu semalam. Foto:ZULIA HAJI JEMAT

SRI AMAN, Selasa (1 Sept) – Penduduk beragama Islam dalam bandar Sri Aman dinasihat untuk mengamalkan semangat bersedekah lebih-lebih lagi ketika berlangsungnya sambutan Bulan Ramadhan pada bulan ini.

Pengerusi Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Kampung Stawang, Kamasita Wasli berkata amalan bersedekah mampu menambah pahala semua umat Islam yang melaksanakan aktiviti bersedekah ketika menunaikan ibadat puasa dalam bulan Ramadhan.

“Amalan bersedekah juga harus diamalkan pada hari biasa. Disamping mengeratkan lagi hubungan diantara umat Islam dan bukan Islam dalam bandar ini, amalan bersedekah juga boleh menambah rezeki terhadap penduduk Islam yang melakukannya,” menurut beliau.

Beliau berkata demikian kepada Utusan Sarawak ketika berlangsungnya Program Agihan Bubur Lambuk Asura 2009 yang berlangsung di Bazaar Ramadhan, Sri Aman petang kelmarin.

Justeru diharap agar pihak Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan ahli korporat dalam bandar Sri Aman tampil untuk melakukan amalan bersedekah lebih-lebih ketika berlangsungnya sambutan bulan puasa sekarang,” katanya.

Sementara itu pihak KRT Kampung Stawang menurut beliau telah mengagihkan sebanyak 800 bungkus Bubur Lambuk Asura secara percuma kepada pengunjung di Bazaar Ramadhan menerusi program itu.

Kesemua 800 bungkus Bubur Lambuk Asura ini menurut Kamasita telah dihasilkan oleh 25 orang ahli KRT Kampung Stawang bermula waktu pagi sebelum ia diagihkan pada jam 4 petang kelmarin.

“Terima kasih diucapkan kepada pihak Dewan Usahawan Bumiputera Sarawak (DUBS) cawangan Sri Aman dan Dewan Usahawan Industri Desa Negeri Sarawak Sri Aman kerana menaja program ini.

“Hasil inisiatif pengerusinya iaitu Haji Awang Sohor Awang Apek membolehkan suasana sambutan Bulan Ramadhan di bandar Sri Aman berlangsung dengan meriah menerusi penganjuran program ini,” menurut beliau.

Tamat.

No comments:

Post a Comment