Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

17 September, 2009

Demonstrasi jalanan agenda politik pembangkang kata Snowdan


Caption: MANFAATKAN...Snowdan (kiri) ketika sedang menyampaikan sumbangan raya kepada seorang penerima menerusi majlis yang berlangsung di Kampung Melayu Balai Ringin baru-baru ini.

BALAI RINGIN, Jumaat (18 Sept) – Tindakan demonstrasi jalanan yang dikelolakan oleh pihak parti pembangkang di Semenanjung Malaysia sebelum ini mempunyai hubungkait dengan agenda politik oleh pihak parti itu sendiri.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balai Ringin, Snowdan anak Donald Lawan berkata pihak pembangkang menerusi agenda politiknya mahu menunjukkan kepada dunia luar bahawa Malaysia adalah merupakan sebuah negara yang tidak aman berhubung aktiviti demonstrasi jalanan terbabit.

“Kebanyakkan pihak beranggapan bahawa keamanan dalam negara Malaysia selama ini adalah disebabkan oleh rakyatnya yang tidak diperintah secara demokratik oleh kerajaan dan juga tidak bebas.

“Mereka menganggap bahawa apabila berlakunya demonstrasi jalan di negara ini maka ia menunjukkan bahawa Malaysia adalah sebuah negara demokratik...tanggapan ini salah kerana majoriti rakyat negara kita mahukan keamanan dan bukannya huru-hara,” menurut beliau.

Snowdan berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penyampaian Sumbangan Hari Raya Aidilfitri dan Berbuka Puasa bertempat di Kampung Melayu Balai Ringin, Serian baru-baru ini.

Selain itu beliau juga mahu rakyat di negeri ini menunjukkan bahawa mereka adalah matang dan bijak dari segi politik dengan menolak kehadiran pihak pembangkang di negeri ini menjelang pilihan raya akan datang.

“Kepercayaan politik yang dibawa oleh pihak Pakatan Rakyat (pembangkang) ke negeri ini nyata amat meragukan rakyat memandangkan terdapat perbalahan di kalangan pihak terbabit dalam negeri yang berada di bawah pentadbiran mereka sebelum ini.

“Justeru tindakan rakyat menolak kehadiran mereka (Pakatan Rakyat) di sini adalah sebagai langkah yang bijak memandangkan kemajuan dan kemakmuran negeri Sarawak hanya boleh dilaksana oleh Barisan Nasional,” katanya.

Snowdan pada majlis itu mengumumkan peruntukan sebanyak RM5,000 kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Melayu Balai Ringin.

Beliau menerusi majlis itu juga turut menyampaikan sumbangan raya kepada 32 orang anak yatim, 56 peserta Tadarus Al-Quran, 30 orang tentera dari Kem Balai Ringin, balu-balu dan keluarga miskin disamping pemberian wang ihsan kepada mangsa banjir sebelum ini.

Hadir sama ialah Kapten Fauzi Abdullah dari Kem Tentera Balai Ringin, wakil dari Pejabat Daerah Serian, Goh Ching Seng dan Aminah Ismail dari Biro Perkidmatan dan Pendidikan Majlis Islam Sarawak.

Tamat.



No comments:

Post a Comment