Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 August, 2009

Mong kesal didakwa rampas tanah rakyat

Mugshot: MONG ANAK DAGANG

SRI AMAN, Jumaat (28 Ogos) - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Begunan, Mong Dagang melahirkan perasaan kesal terhadap sesetengah pihak yang mendakwa bahawa beliau merampas dan menjual tanah penduduk di kawasan pentadbirannya sebelum ini.

Penduduk di kawasan DUN Bukit Begunan menurut beliau tidak seharusnya percaya seratus peratus terhadap dakwaan seumpama itu memandangkan ia adalah merupakan taktik pembangkang untuk mengelirukan pemikiran penduduk itu sendiri.

“Semua ini tidak benar sama sekali. Kerajaan sebelum ini hanya mengambil tanah penduduk bagi tujuan pembangunan...ia pun hanya setelah melalui prosedur tertentu seperti pembayaran pampasan kepada pemilik tanah terbabit,” menurut beliau.

Mong berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat anjuran Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Sarawak Bahagian Sri Aman bertempat di Rumah Gading, Rumah Panjang Ran, Sri Aman hari ini.

Menurut beliau kerajaan terlebih dahulu meminta izin pemilik tanah itu sendiri sebelum membayar pampasan dan mengambilalih tanah berkenaan bagi tujuan pembangunan yang boleh mendatangkan untung terhadap penduduk dalam kawasan terbabit.

“Penduduk di kawasan saya harus tahu bahawa kerajaan amat memerlukan tanah bagi tujuan pembangunan yang semua pihak ketahui selama ini hanya boleh dilaksana atas tanah dan bukannya atas langit.

“Tanah milik penduduk yang sudah diambilalih ini akan dimajukan dengan pelbagai jenis projek termasuk penanaman komersial seperti sawit, penyediaan kemudahan infrastruktur, kemudahan perhubungan dan sebagainya,”menurut Mong.

Justeru katanya adalah amat penting untuk penduduk khususnya dalam kawasan beliau sendiri untuk memahami sesuatu isu itu sedalam-dalamnya sebelum bertindak membenci wakil rakyat sendiri.

Mong menerusi majlis itu mengumumkan peruntukan berjumlah RM4,000 kepada Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Rumah Gading manakala RM2,000 lagi untuk biro wanita rumah panjang tersebut.

Selain itu juga, beliau turut menyampaikan dua buah kerusi roda kepada dua orang penduduk rumah panjang terbabit iaitu kepada Maka anak Atit dan Sima anak Jayan.
Tamat...

No comments:

Post a Comment