Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 August, 2009

Hamren rayu kerajaan selaras elaun pencen pesara kerajaan


Mugshot: HAMRIN ABANG NARUDDIN

SRI AMAN, Rabu (19 Ogos) – Kisah mengenai luahan seorang pesara kerajaan iaitu Kalamanathan, 51, dari Kuala Lumpur mengenai isu bayaran pencen sebanyak RM244.67 sebulan seperti mana yang disiarkan dalam akhbar Eastern Times bertarikh 8 Jun lalu sememangnya menarik perhatian seorang pesara kerajaan dalam bandar Sri Aman ini.

Hamrin bin Abang Naruddin, 64, dari Kampung Hilir, Sri Aman telah meluahkan masalah berhubung isu tersebut apabila beliau juga hanya menerima bayaran pencen berjumlah RM563 sebulan setelah berkhidmat selama 22 tahun dengan Jabatan Pendidikan Sri Aman.

“Saya juga seorang pesara kerajaan. Jadi saya bersama 400 orang pesara kerajaan yang lain dari daerah ini merasakan bahawa kami juga berhak menikmati bayaran pencen sebanyak RM720 sebulan walaupun ia cuma layak untuk pesara yang sebelum ini berkhidmat lebih daripada 25 tahun dalam jabatan kerajaan,” katanya ketika ditemui Utusan Sarawak hari ini.

Beliau yang mempunyai empat orang anak hasil perkongsian hidup dengan Bedah binti Salam, 79, terpaksa bertindak menjual kuih-muih di bandar Sri Aman memandangkan bayaran pencen berjumlah RM563 ini tidak memadai untuk menampung keperluan seisi keluarganya.

“Golongan pesara kerajaan seperti kami walaupun hanya berkhidmat kurang daripada 25 tahun juga perlu diberikan perhatian sewajarnya oleh kerajaan sepertimana mereka membantu memberikan pampasan terhadap golongan Orang Kurang Upaya di negara ini.

“Kami pernah berbakti terhadap kerajaan. Justeru adalah wajar bagi pihak Kerajaan Pusat untuk menyeleraskan bayaran pencen kami sebelum ini kepada RM720 sebulan sejajar dengan misi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang berkonsepkan 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan,” katanya.

Hamrin telah berkhidmat di Jabatan Pendidikan Sri Aman bermula pada tahun 1976 dahulu sebelum besara dari jabatan terbabit pada tahun 1998 dengan hanya menerima bayaran pencen sebanyak RM563 sebulan.

Beliau bersama isteri sehingga kini masih menanggung perbelanjaan anak bongsu mereka dan jumlah bayaran pencen yang tidak mencukupi itu menyebabkan Hamrin terpaksa mencari alternatif lain untuk menambah perbelanjaan iaitu dengan menjual kuih.

Tamat.


No comments:

Post a Comment