Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 May, 2010

Siasat dulu sebelum serang guru - Jelaing


Caption: MANFAATKAN…Jelaing (tengah) ketika menyampaikan cek kepada Yang Dipertua PIBG Engkilili, Andrew Bugik Impang (dua kanan) sambil disaksikan oleh Dr Rayong (dua kiri).

ENGKILILI, Ahad (30 Mei) - Timbalan Menteri Dalam Negeri, Jelaing anak Mersat menasihatkan ibu bapa agar jangan menerima bulat-bulat aduan atau dakwaan yang dikemukakan oleh anak-anak berkaitan dengan tindakan disiplin guru terhadap mereka.

Pihak ibu bapa sebaliknya kata beliau harus menyiasat terlebih dahulu dakwaan berkenaan dengan lebih terperinci untuk mempastikan kesahihan sumber aduan anak masing-masing berhubung perkara terbabit.

“Dengan bertindak demikian pihak ibubapa akan mengetahui sama ada aduan oleh anak-anak telah sengaja direka-reka sebelum ini demi melindungi kesalahan diri masing-masing ketika di sekolah.

“Jangan terus berang dan terus bertindak menyerang guru terbabit setelah menerima aduan yang diberi oleh anak tanpa menyiasat terlebih dulu aduan itu. Siasatan terlebih dahulu dengan menjumpai guru yang didakwa oleh anak mereka,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa merasmikan Penangguhan Mesyuarat Perhimpunan Agung Persatuan IbuBapa dan Guru Sekolah Menengah Kerajaan Engkilili di Dewan Tiang Laju kelmarin.

Golongan ibu bapa juga diseru agar sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan daya saing anak-anak ketika menuntut ilmu pengetahuan di setiap sekolah-sekolah dalam negeri ini.

Ibu bapa katanya harus sedar akan betapa pentingnya peranan masing-masing untuk membantu mempertingkatkan prestasi akademik anak-anak bagi kebaikan masa depan hidup mereka selepas ini.

Terdahulu Jelaing telah menyampaikan cek bernilai RM20,000 kepada PIBG SMK Engkilili bagi membolehkan persatuan terbabit menjalankan pelbagaui aktiviti yang berkaitan dengan pembangunan sekolah.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnical Rayong Ngipa, Pegawai Pelajaran Daerah Sri Aman, Wilter Lamat Kiyai, Pegawai Pelajaran Daerah Lubok Antu, Philip dan ketua kaum hadir sama pada majlis berkenaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment