Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 May, 2010

Sambutan Hari Belia Kampung Baru Hulu Betong meriah


Caption: JUARA...Juara pasangan bertandak kenangan Hayati dan Pengerusi JKKK Kampung Baru Hulu Betong iaitu Wan Boehana ketika berlangsungnya program berkenaan.


Saleman Senin

BETONG, Selasa (25 Mei) – Seramai 300 orang penduduk Kampung Baru Hulu Betong mengambil bahagian dalam sambutan Hari Belia Peringkat Kampung yang berlangsung di perkarangan Surau Darul Taqwa Kampung Baru Hulu Betong berkenaan bermula 22 hingga 23 Mei lepas,

Jurucakap penganjur ketika ditemui menjelaskan objektif utama Sambutan Hari Belia anjuran Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Baru Hulu Betong ini ialah untuk memupuk semangat kerjasama berpasukan dikalangan penduduk kampung berkenaan.

“Bertemakan Ke Arah Mencapai Satu Gagasan ‘Satu Malaysia’, program ini juga merupakan satu aktiviti riadah yang telah dirancang oleh pihak kami dengan kerjasama ranting Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Kampung Baru Hulu / Hilir Betong,” katanya.

Antara acara menarik yang diadakan sempena Hari Belia berkenaan adalah Senaman Kecergasan, Ceramah kesihatan, Pertandingan Bertandak, Pertandingan Mewarna untuk Kanak-Kanak Tadika dan Sekolah Rendah serta Mini Autoshow.

Pada hari pertama sambutan Hari Belia Peringkat Kampung ini Pegawai Zat Pemakanan, Pejabat Kesihatan Bahagian Betong iaitu Encik Razali telah mengendalikan Ceramah Kesihatan mengenai 3K yang bermaksud Kepelbagaian, Keseimbangan dan Kesederhanaan untuk penduduk pada program berkenaan.

Pada sebelah malamnya pula Pertandingan Bertandak peringkat saringan telah diadakan dimana sembilan buah pasangan telah mengambil bahagian dalam pertandingan sempena Hari Belia itu.

Bagi sambutan hari kedua pula seramai 130 orang peserta telah mengambil bahagian dalam Pertandingan Mewarna bagi Kanak-Kanak menerusi empat kategori yang dipertandingkan antaranya ialah Praskolah / Tadika, Tahun 1 dan 2, Tahun 3 dan 4, dan Tahun 5 dan 6.

Selain itu Kempen Derma Darah juga telah diadakan dimana sebanyak 37 pain darah telah diperolehi menerusi kempen terbabit. Program itu juga julungkalinya diadakan oleh JKKK Kampung Baru Hulu Betong.

Pada masa yang sama ‘Mini Autoshow’ juga diadakan bagi menjayakan program belia ini. Sebanyak 68 buah motosikal telah mengambil bahagian dalam Kategori Motorbike, Scooter, Display dan Motor Terkecil menerusi acara berkenaan.

Terdahulu Program Hari Belia di Kampung Baru Hulu Betong telah diserikan dengan kehadiran Penghulu Haji Abag Zawawie bin Abang Rajit dan wakil Residen Bahagian Betong iaitu SAO Hayati binti Sahari yang sama-sama menyaksikan acara berkenaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment