Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

17 May, 2010

Pesta Pantu 28 Mei - 30 Mei

SRI AMAN, Jumaat (14 Mei) – Pekan Pantu yang terletak kira-kira 56 kilometer dari pusat Bandar Sri Aman bakal dimeriahkan dengan penganjuran Pesta Pantu 2010 bermula 28 hingga 30 Mei ini nanti.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balai Ringin, Snowdan anak Donald Lawan ketika dihubungi berkata Pesta Pantu 2010 ini nanti adalah merupakan kesinambungan dari penganjuran Pesta Ikan Tapah Pantu yang diadakan pada tahun lepas.
“Pesta kali ini bertukar nama dari Pesta Ikan Tapah kepada Pesta Pantu. Tujuannya adalah untuk membolehkan kawasan daerah kecil Pantu, Sri Aman dipromosi ke peringkat lebih tinggi selepas ini.
“Justeru diharap agar Pesta Pantu ini kelak dapat mengangkat status ekonomi di kawasan Pantu pada masa akan datang,” katanya sambil menambah bahawa pelbagai acara telah dirangka untuk menyerikan suasana sambutan pesta itu nanti.
Antara acara yang bakal diselitkan dalam sambutan Pesta Pantu 2010 ini nanti adalah Pertandingan Karaoke Terbuka, Ratu Etnik Pantu, Persembahan Kebudayaan, Larian Cross Country dan sebagainya.
“Dianggarkan sejumlah RM50,000 diperlukan bagi menjayakan sambutan Pesta Pantu 2010 yang berlangsung selama tiga hari bertempat di Pekan Pantu bermula dari tarikh yang dinyatakan.
“Nasihat saya kepada pengunjung ialah agar tidak melepaskan peluang untuk pergi ke Pekan Pantu bagi menyaksikan pelbagai acara menarik yang akan diadakan di situ pada Pesta Pantu ini nanti,” katanya.
Snowdan juga menambah bahawa tarikh 28 hingga 30 Mei telah dipilih bagi tujuan penganjuran Pesta Pantu bagi mengalakkan kedatangan lebih ramai pengunjung ketika musim sambutan Gawai Dayak ini nanti.
“Berdasarkan kepada faktor cuti Gawai ini nanti maka pihak kami telah mensasarkan kedatangan sejumlah 5,000 hingga 7,000 pengunjung ketika berlangsungnya sambutan Pesta Pantu 2010,” menurut beliau.
Terdahulu orang ramai yang berminat untuk menyertai pertandingan yang dinyatakan di atas boleh mendapatkan borang pertandingan di Pejabat Daerah Kecil Pantu, SJK (C) Chung Hua Pantu dan Pejabat Belia dan Sukan Sri Aman mulai sekarang.

Tamat.

No comments:

Post a Comment