Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 May, 2010

Jangan terlalu cepat mahu naik ke menara gading - Masing


Caption: PENGHARGAAN...Masing (tengah) ketika menerima cenderahati daripada Doris ketika berlangsungnya majlis itu.

SRI AMAN, Rabu (26 Mei) – Wakil rakyat yang baru dari sesebuah parti politik dinasihat agar tidak terburu-buru sekiranya mahu mengejar jawatan tertinggi dalam parti masing-masing selepas ini.

Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS), Dato Sri Dr James Jemut Masing berkata ada wakil rakyat cuba melompat ke tingkat tertinggi dalam parti walaupun masih baru menyertai arena politik menerusi parti masing-masing sebelum ini.

“Ada di antara mereka yang cuba mendapatkan jawatan tertinggi sama ada dalam kabinet Kerajaan Negeri mahu pun jawatan tertinggi dalam parti masing-masing walaupun baru saja memasuki bidang politik.

“Tindakan sebegini sebenarnya tidak digalakkan dalam parti. Golongan terbabit seharusnya sepatutnya bersikap ‘gentle’ dengan memberi ruang kepada ahli politik yang lebih senior untuk memegang jawatan dalam parti atau kabinet kerajaan,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap merasmikan Majlis Kesyukuran YB Senator Doris Sopia Brodie di Rumah Micheal John, Entebar, Batu Lintang, Undup, Sri Aman, baru-baru ini.

Dengan berbuat demikian, semua ahli politik termasuk wakil rakyat kata Masing secara tidak langsung akan menyumbang ke arah kestabilan dalam parti politik masing-masing dari masa ke semasa.

“Saya percaya peluang untuk menjadi pemimpin akan lebih lama jika mereka berbuat demikian. Jangan ’berlari pecut 100 meter’ untuk mendapat sesuatu impian sebaliknya berlarilah secara merentas untuk mencapai cita-cita berkenaan selepas ini,” katanya.

Justeru beliau menasihatkan semua ahli PRS untuk menitikberatkan hubungan kerjasama dan perpaduan yang lebih erat dikalangan dri ereka demi melancarkan lagi proses pembangunan dalam negeri ini pada masa akan datang.

Hadir sama ialah Timbalan Menteri Wilayah dan Luar Bandar Datuk, Joseph Entulu Belaun, Menteri Muda Pelancongan dan Menteri Muda Pertanian (Penyelarasan dan Penyelidikan Mong anak Dagang, Ahli Parlimen Hulu Rejang Datuk Billy Abit Joo, Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, Ahli Parlimen Lubok Antu William Nyalau Badak, ADUN Balai Ringin, Snowdan Lawan, ADUN Batang Ai, Malcom Mussen Lamoh, Setiausaha Agung PRS, Wilfred Nissom, Senator Doris Sophia Brodie, ketua jabatan kerajaan dan ketua kaum di sini.

Tamat.....

No comments:

Post a Comment