Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 May, 2010

Hargai pengorbanan guru - Isa Reff


Caption: SELAMAT HARI GURU...Isa (tengah) bersama guru dan kakitangan sokongan SK Munggu Bringgin ketika memotong kek sempena sambutan Hari Guru baru-baru ini.


PANTU, Rabu (19 Mei) – Sekolah Kebangsaan (SK) Munggu Bringgin, Pantu telah mengadakan Majlis Sambutan Hari Guru Peringkat Sekolah bertempat di dewan sekolah berkenaan pada 17 Mei lepas.


Majlis sempena Sambutan Hari Guru Ke-39 yang bermula seawal jam 8.30 pagi itu telah melibatkan semua guru, kakitangan sokongan, pihak Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) dan murid sekolah berkenaan.


Acara dimulakan dengan ucapan oleh Guru Besar SK Munggu Bringgin iaitu Isa Reff sambil diikuti oleh ucapan daripada Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia dan Menteri Pelajaran Malaysia yang dibacakan oleh dua orang guru sekolah berkenaan.


Majlis Sambutan Hari Guru Peringkat Sekolah SK Munggu Bringgin ini kemudiannya diteruskan lagi dengan persembahan nyanyian lagu Hari Gulu, upacara lafazan ikrar sempena Hari Guru dan acara potong kek sempena majlis berkenaan.


Isa ketika ditemui pada majlis itu menjelaskan bahawa tujuan majlis ini diadakan untuk menitikberatkan peranan guru dalam pembinaan kebangsaan (termasuk perpaduan dan integrasi),


“Majlis sambutan hari guru di sini juga bertujuan untuk menghargai jasa dan pengorbanan semua guru SK Munggu Bringgin dalam menyumbang ke arah pembangunan negara dan khidmat masing-masing terhadap rakyat.


“Justeru diharap agar majlis ini dapat menarik perhatian orang ramai khasnya ibubapa dan murid tengang peranan penting kaum guru dalam mendidik dan mengangkat martabat pendidikan rakyat dalam negara ini,” katanya.


Selain itu majlis ini kata Isa juga dapat memupuk semangat perpaduan ikhtisas dan muhibah dikalangan guru disamping memberi peluang untuk memajukan kecekapan mereka menerusi seminar dan persidangan yang diadakan pada majlis itu.


”Pihak kita menerusi majlis itu juga mahu menilai secara objektif peranan guru dengan berlatarbelakangkan Malaysia disamping mengambil langkah penting untuk menjadikan peranan itu lebih berkesan,” katanya.

Tamat.


No comments:

Post a Comment