Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 September, 2009

Sambutan merdeka di Sri Aman hambar kata penduduk

SRI AMAN, Selasa (1 Sept) - Sambutan Hari Kemerdekaan ke-52 di bandar Sri Aman pada tahun ini kelihatan hambar berikutan tiada aktiviti atau perayaan besar-besaran diadakan seperti mana yang selalu diadakan pada tahun sebelumnya.

Ini berikutan kewaspadaan pihak penganjur terhadap penularan penyakit jangkitan Influenza A atau H1N1 yang kian membimbangkan negara ini pada ketika ini.

Tinjauan rambang Utusan Sarawak di sekitar bandar atau rumah panjang dalam daerah ini kelmarin mendapati bahawa para penduduk hanya sibuk melakukan kerja seharian masing-masing walaupun ketika berlangsungnya hari bersejarah itu.

Jika ada kesesakan dalam bandar ini ia pun disebabkan oleh kemahuan penduduk yang mengambil kesempatan untuk bersiar-siar bersama ahli keluarga masing-masing bersempena hari cuti perayaan tersebut.

Morgan Alban, 27 dari kampung Nyakai, Sri Aman, ketika ditemui berkata tiada suasana yang ketara menunjukkan berlakunya perayaan Hari Kemerdekaan Malaysia Ke-52 dalam bandar ini kelamrin.

Beliau berkata, orang-ramai dalam bandar ini kelihatan sibuk dengan rutin harian hidup masing-masing dengan berkunjung ke pusat membeli-belah seperti pasaraya untuk membeli barang keperluan harian.

“Suasana hambar di sini tidak semestinya menunjukkan penduduk bandar Sri Aman tiada sifat Nasionalisme memandangkan Hari Kemerdekaan juga boleh disambut dalam ‘hati’ dan bukannya secara luaran,” menurut beliau.

Menurut beliau adalah lebih baik tiada acara besar bersempena sambutan hari bersejarah diadakan dalam bandar ini demi mengelakkan penularan penyakit H1N1.

Seorang ketua kaum dari Pekan Lubok Antu iaitu Kapitan Tay Choo Meng juga mengakui bahawa pekan berkenaan kelihatan sunyi berikutan ketiadaan aktviti utama bagi demi memeriahkan suasana hari bersejarah tersebut.

Beliau berharap agar wabak H1N1 dapat dibendung selepas ini bagi membolehkan penganjuran Hari Kemerdekaan Malaysia Ke-53 pada tahun akan datang.

Tamat...






No comments:

Post a Comment