Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 September, 2009

Ketepikan ganjaran ketika berkhidmat nasihat Mong




Caption: SELAMAT DATANG…Mong (dua kiri) ketika tiba di rumah panjang Kitchen, Nyelam pada majlis itu baru-baru ini. Turut kelihatan ialah Welton (tiga kiri) dan Chong (empat kiri).

SRI AMAN, Ahad (27 Sept) – Ketua kaum terutamanya Tuai Rumah dan Ketua Kampung dinasihat agar tidak mengutamakan soal ganjaran ketika sedang melaksanakan tanggungjawab terhadap anak buah dalam kawasan jagaan masing-masing.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Begunan, Mong anak Dagang berkata demikian ketika berucap merasmikan Program Gotong-Royong Kebersihan dan Anti Denggi anjuran Majlis Daerah Sri Aman bertempat di Rumah Kitchen, Kampung Nyelam baru-baru ini.

“Membantu penduduk rumah panjang atau kampung khusus sekali yang berkaitan dengan permohonan terhadap pihak kerajaan adalah merupakan tugas wajib Tuai Rumah atau Ketua Kampung masing-masing.

“Jangan ambil kesempatan untuk meraih habuan daripada anak-anak buah yang berjaya mendapat kelulusan sesuatu permohonan daripada kerajaan hasil bantuan diri sendiri (ketua kaum) kerana ia bertentangan dengan etika mereka dalam membantu kebajikan hidup penduduk,” kata beliau.

Selain itu Mong juga mahu setiap ketua kaum itu mengenepikan sikap pilih kasih ketika menunaikan tanggungjawab untuk menyelesai dan menaiktaraf hidup penduduk bawah jagaan masing-masing.

Ketua kaum terbabit sebaliknya menurut beliau harus sentiasa mengambil berat tentang hal ehwal anak buah masing-masing dan melaporkan kepada pihak kerajaan sekiranya terdapat masalah untuk tujuan tindakan lanjut.

“Lantaran itu apabila Tuai Rumah atau Ketua Kampung berjaya melaksanakan tanggungjawab masing-masing dengan begitu baik maka nasib anak buah masing-masing akan sentiasa terbela untuk sepanjang masa,” kata Mong.

Mong menerusi majlis itu telah mengumumkan peruntukkan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) berjumlah RM7,000 masing-masing kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Rumah Kitchen dan Rumah James Prew, Nyelam.

Hadir sama ialah Timbalan Pengerusi Majlis Daerah Sri Aman Kanselor Jimmy Chong, Pegawai Penerangan JASA Parlimen P.202 Sri Aman, Whelton Lumpoi dan para ketua kaum dari sekitar daerah ini.

Tamat....



No comments:

Post a Comment