Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 September, 2009

Jawatankuasa khas MPP di tubuh di Lubok Antu


Caption: SERIUS...Nyalau (tengah) ketika sedang mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa khas MPPP di sini hari ini. Turut kelihatan ialah Dr Rayong (kiri) dan Mussen (kanan).

story written by Edwin Raoh

ENGKILILI, Isnin (28 sept) - Jawatankuasa Khas Pembangunan Pertanian Kawasan Parlimen (MPPP) Sarawak kawasan Lubok Antu telah berjaya ditubuhkan menerusi satu mesyuarat yang diadakan di Bilik Mesyuarat Majlis Dearah Lubok Antu (MDLA) Engkilili, Sri Aman hari ini.

Ahli Parlimen Lubok Antu selaku pengerusi mesyuarat terbabit iaitu William Nyalau anak Badak berkata Jawatankuasa Khas MPPP Sarawak kawasan Lubok Antu ini melibatkan wakil dari setiap agensi kerajaan, swasta serta badan bukan kerajaan (NGO) dari kawasan daerah Lubok Antu dan Sri Aman.

“Jawatankuasa khas ini ditubuhkan untuk menjayakan MPPP demi meningkatkan taraf ekonomi penduduk di kawasan pilihan raya Lubok Antu terutama dari segi sektor pertanian.

“Menerusi mesyuarat ini semua pihak sebulat suara bersetuju untuk menubuhkan jawatankuasa khas bagi menjayakan MPPP yang sudah tentunya kelak akan menguntungkan golongan petani di daerah ini,”katanya kepada pemberita sebaik sahaja selesai mempengerusikan mesyuarat tersebut.

Dalam perkembangan yang berkaitan Jemaah Menteri pada 29 April lalu telah sedia maklum bahawa Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani akan menubuhkan MPPP di setiap kawasan parlimen dalam negara ini.

Penubuhan MPPP ini menurut Nyalau bertujuan bagi merancang, menyelaras dan memantau projek pertanian di setiap kawasan parlimen yang melibatkan kakitangan kerajaan, ahli politik, dan Swasta / NGO.

“Sebanyak 222 MPPP akan ditubuhkan di 222 kawasan parlimen di seluruh Malaysia. Justeru penubuhan MPPP diharap dapat mengubah taraf hidup penduduk di kawasan luar bandar dalam negara ini khususnya di Sarawak,” menurut beliau.

Hadir sama pada mesyuarat itu adalah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batang Ai, Malcom Mussen anak Lamoh dan ADUN Engkilili Dr Johnical Rayong anak Ngipa, para wakil setiap jabatan kerajaan, swasta dan ketua kaum dalam daerah Lubok Antu.


Tamat…..


No comments:

Post a Comment